Bez wydarzeń w salach kinowych i publiczności. We wtorek rozpoczyna się 45. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych

We wtorek 8 grudnia rozpocznie się trójmiejskie święto kina – 45. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych. Z powodu obostrzeń związanych z pandemią tegoroczna edycja wydarzenia odbywa się w przestrzeni internetowej.

W tym roku możliwość obejrzenia filmów konkursowych została znacznie ograniczona. Będzie dostępna jedynie część produkcji i to wyłącznie w wirtualnych salach kinowych na platformie VOD festiwalu, a akredytacje na pokazy mogli zdobyć jedynie dziennikarze oraz przedstawiciele branży filmowej. Widzowie zobaczą za to spotkania, debaty i inne wydarzenia towarzyszące.

LICENCJE PRZESZKODĄ W POKAZANIU FILMÓW SZERSZEJ PUBLICZNOŚCI

– Kiedy na kilka tygodni przed Festiwalem okazało się, że kina w całej Polsce będą zamknięte, podjęliśmy starania, by w formie on-line pokazać festiwalowe filmy widzom. Okazało się to jednak niemożliwe ze względu na ograniczenia licencyjne. Część dystrybutorów nałożyła na swoje filmy drastyczne limity co do liczby wejść na festiwalową platformę on-line, a część w ogóle nie zgodziła się na obecność filmów na takiej platformie. Jako organizatorzy znaleźliśmy się więc w bardzo trudnej sytuacji. Liczba osób, jakie możemy akredytować na Festiwal odbywający się w formie on-line, nie zaspokaja nawet wszystkich potrzeb branży i dziennikarzy. O kilkudziesięciu tysiącach widzów – a takie poziomy frekwencji odnotowywaliśmy w ostatnich latach – nie mówiąc – wyjaśnił dyrektor festiwalu Leszek Kopeć.

Organizatorzy festiwalu tłumaczą, że brak możliwości udostępnienia festiwalu widzom jest dla nich bardzo przykry, proszą jednak o wyrozumiałość i kibicowanie ulubionym twórcom. Przypominają, że w wieloletniej historii festiwalu wydarzenie odwołano jedynie podczas stanu wojennego i nie chcieliby tego powtórzyć.

FESTIWAL MA DUŻE ZNACZENIE PROMOCYJNE

Podczas niedawnej konferencji prasowej wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin powiedział, że „byłoby niedobrze”, gdyby festiwal w ogóle się nie odbył, ponieważ w przyszłym roku „prawdopodobnie oferta filmów zgłoszonych do festiwalu będzie dosyć duża” i trudno byłoby wyselekcjonować spośród nich kilkanaście tytułów do konkursu głównego.

– Pandemia zmieniła świat, w wielu dziedzinach codziennego życia musieliśmy przejść na nowy, awaryjny tryb funkcjonowania. To samo dzieje się z Festiwalem. Jest on konkursowym przeglądem najlepszych osiągnięć polskiego kina i jako taki ma duże znaczenie promocyjne. Zależy nam, by – zachowując ciągłość organizacji organizacji Festiwalu – wesprzeć branżę, w tym kina, którym po wznowieniu działalności będą potrzebne najlepsze nagrodzone polskie filmy – dodał dyrektor artystyczny festiwalu Tomasz Kolankiewicz.

W JURY ZNANI ARTYŚCI REPREZENTUJĄCY CAŁE SPEKTRUM BRANŻY

W konkursie głównym najlepsze tytuły wyłonią: Lech Majewski (przewodniczący), aktorka Grażyna Błęcka-Kolska, kompozytor i dźwiękowiec Marcin Lenarczyk, operator Ryszard Lenczewski, pisarka Dorota Masłowska, reżyser Jan P. Matuszyński, aktor Cezary Pazura oraz producentka Klaudia Śmieja-Rostworowska.

Spośród 27 produkcji pokazywanych w konkursie filmów krótkometrażowych zwycięzców wybierze jury w składzie: producentka Aneta Hickinbotham (przewodnicząca), scenarzysta Jarosław Sokół i reżyserka Jagoda Szelc.

W konkursie filmów mikrobudżetowych, utworzonym z inicjatywy PISF, o nagrodę walczyć będzie sześć tytułów. Ocenią je: reżyser Filip Bajon (przewodniczący), operator i reżyser Marcin Koszałka oraz producentka Agnieszka Wasiak.

FILMY STARTUJĄCE W KONKURSIE GŁÓWNYM

Filmy dostępne na VOD FPFF dla osób akredytowanych to „Mistrz”, reż. Maciej Barczewski, „Zabij to i wyjedź z tego miasta”, reż. Mariusz Wilczyński i „Zieja”, reż. Robert Gliński.

Filmy dostępne na VOD FPFF tylko dla akredytowanych dziennikarzy to „25 lat niewinności”, reż. Jan Holoubek, „Amatorzy”, reż. Iwona Siekierzyńska, „Jak najdalej stąd”, reż. Piotr Domalewski oraz „Tarapaty 2”, reż. Marta Karwowska.

Na platformach streamingowych są dostępne dwa filmy z Konkursu Głównego. Są to „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”, reż. Maciej Kawulski oraz „Sala samobójców. Hejter”, reż. Jan Komasa.

KONKURS FILMÓW MIKROBUDŻETOWYCH

Filmy dostępne na VOD FPFF dla osób akredytowanych to „Biały Potok”, reż. Michał Grzybowski, „Bóg Internetów”, reż. Joanna Satanowska, „Każdy ma swoje lato”, reż. Tomasz Jurkiewicz oraz „Pewnego razu w ogródkach działkowych”, reż. Rafał Bryll.

Wśród filmów dostępnych na VOD FPFF, tylko dla ograniczonej grupy akredytowanych dziennikarzy, są „Ćmy”, reż. Piotr Stasik oraz „Ostatni Komers”, reż. Dawid Nickel.

KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Na VOD FPFF będzie dostępnych 27 filmów zakwalifikowanych do konkursu, podzielonych na sześć pełnometrażowych bloków filmowych. Pełną listę filmów z trzech konkursów 45. FPFF można znaleźć na stronie festiwalu.

SEKCJE POZAKONKURSOWE

Jak co roku dopełnieniem filmowego programu festiwalu będą sekcje pozakonkursowe. Wszystkie filmy z tej kategorii będą dostępne na VOD FPFF dla posiadaczy akredytacji.

Festiwal zaprezentuje wybrane filmy tegorocznych Laureatów Platynowych Lwów, nagrody za całokształt twórczości. Będą to filmy: „Kobieta z prowincji” i krótkometrażowe „Wypracowanie”, reż. Andrzej Barański oraz „Komornik”, reż. Feliks Falk.

Dostępne online będą również masterclassy z reżyserami: Andrzejem Barańskim i Feliksem Falkiem.

„CZYSTA KLASYKA”

„Czysta Klasyka”, czyli prezentacja odnowionych cyfrowo wybitnych dzieł polskiej kinematografii, w tym roku obejmuje cztery filmy. Każdemu z nich będą towarzyszyć spotkania z twórcami. Są to „Krzyżacy”, reż. Aleksander Ford, „Ostatni etap”, reż. Wanda Jakubowska, „Personel”, reż. Krzysztof Kieślowski oraz „Test pilota Pirx’a”, reż. Marek Piestrak.

„POLONICA”

„Polonica”, najstarsza obok Konkursu Głównego, filmowa sekcja Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, poświęcona jest międzynarodowym produkcjom filmowym, powstałym ze znaczącym udziałem polskich twórców i producentów. W tym roku znalazły się w niej trzy filmy: „Aida”, reż. Jasmila Zbanic, „Niepamięć”, reż. Christos Nikou oraz „Sole”, reż. Carlo Sironi. Seansom będą towarzyszyć spotkania z polskimi twórcami.

GDYNIA DZIECIOM

Kino Młodzieżowe to miniprzegląd filmowy, towarzyszący cyklowi spotkań branżowych, które odbędą się w ramach „Gdynia Industry” pod wspólnym hasłem „Zbliżenie na… kino młodzieżowe”. Przegląd zakończy wykład historycznofilmowy na temat zmian w polskim kinie młodzieżowym i jego renesansie w ostatnich latach. Przegląd obejmuje cztery filmy, są to „Szatan z siódmej klasy”, reż. Maria Kaniewska, „Akademia Pana Kleksa” (część I i II), reż. Krzysztof Gradowski oraz „Za niebieskimi drzwiami”, reż. Mariusz Palej.

Filmy z Gdyni, które poprzez swoich twórców bądź bohaterów są związane z miastem, to w tym roku dwa tytuły: „Andrzej Cybulski. Bilety do szczęścia”, reż. Andrzej Mańkowski oraz „Wspomnienie o Maćku Kosycarzu”, reż. Aleksandra Gnys, Mateusz Gnys, Łukasz Nurkowski i Ewa Walas.

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE

Nie zabraknie także wydarzeń dostępnych online dla wszystkich zainteresowanych, bez konieczności posiadania akredytacji festiwalowej. Będą to m.in. konferencje prasowe i spotkania z twórcami wszystkich filmów z trzech konkursów, spotkania z twórcami i krytykami po projekcjach filmowych z sekcji pozakonkursowych, uroczyste otwarcie, Młoda Gala, gala zamknięcia. Zakończenie festiwalu będzie również emitowane na antenie TVP.

Debata o polskim filmie – będzie to dyskusja wieńcząca tegoroczną edycję festiwalu, z udziałem jurorów, krytyków filmowych oraz przedstawicieli instytucji kultury. Podjęta zostanie próba zdiagnozowania kondycji polskiego kina i kierunków jego rozwoju w najbliższej przyszłości.

Będzie też zbliżenie na… kino młodzieżowe. To organizowana we współpracy ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty i Festiwalem Kino Dzieci seria webinarów, które mają odpowiedzieć na pytania: jakie kino dla dzieci i młodzieży chce oglądać młoda publiczność? Jak zrobić dobry film młodzieżowy, który dostanie się na festiwale? Jak dystrybuować film młodzieżowy w dobie pandemii? To także wykład o prawach autorskich w internecie, skierowany do uczniów szkół podstawowych i liceum.

Organizatorzy zapraszają też na panel dyskusyjny. Jego tematem będzie zrównoważona produkcja filmowa w Polsce.

 

PAP/FPFF/am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj