Actus Humanus / Resurrectio 2022

Wielki Tydzień to nie tylko czas oczekiwania na nadchodzące Zmartwychwstanie i powrót nadziei. To również okres symbolicznego doświadczania wszystkich tych wydarzeń, które bezpośrednio poprzedzały mękę i śmierć Pana, zawartych w Triduum Paschalnym. Koncerty, które wypełnią festiwal Actus Humanus Resurrectio 2022 będą okazją, aby zanurzyć się w dźwiękach dawnych wieków i wejrzeć w głąb siebie. Podczas gdańskiego festiwalu będziemy mieli niepowtarzalną okazję poczuć atmosferę tych ciemnych dni Wielkiego Tygodnia, po których nastąpi blask Zmartwychwstania. Koncerty festiwalowe odbywać się będą w Dworze Artusa, Ratuszu Głównego Miasta, Ratuszu Staromiejskim i w Centrum św. Jana, w dniach 13 – 17 kwietnia 2022 r.

Szczególną atrakcją będzie wykonanie czterech różnych wersji Ciemnych Jutrzni, modlitw odmawianych tradycyjnie przed świtem w czasie Triduum Paschalnego, których nazwa wiąże się ze starym zwyczajem zapalania, a następnie gaszenia świec – aż do zapadnięcia zupełnej ciemności. W tradycji muzycznej zyskały bogatą oprawę muzyczną, której tworzenia podejmowali się najwybitniejsi kompozytorzy. Na otwarcie festiwalu zabrzmi muzyczne opracowanie nabożeństwa Ciemnych Jutrzni Marca-Antoine’a Charpentiera. W Wielką Środę (13 kwietnia) Le Poème
Harmonique pod wodzą Vincenta Dumestre’a zaprezentują program zbudowany wokół Leçons de Ténèbres i Méditations pour le Carême wielkiego francuskiego kompozytora. Z kolei Tomás Luis de Victoria, uznawany jest za największego twórcę hiszpańskiego renesansu. W Wielki Czwartek (14 kwietnia) usłyszymy jego Tenebrae Responsoria w interpretacji brytyjskich specjalistów od wykonawstwa muzyki a cappella The Tallis Scholars pod kierunkiem Petera Phillipsa. Paul Van Nevel, znakomity belgijski dyrygent, muzykolog, historyk sztuki i założyciel zespołu Huelgas Ensemble, przedstawi w Wielką Sobotę (16 kwietnia) wraz ze swoimi śpiewakami Lamentacje
Jeremiaszowe (Hieremiae Prophetae Lamentationes) swojego krajana Orlanda di Lasso. Ten wielki mistrz polifonii franko-flamandzkiej uważany jest za twórcę, który symbolicznie zamknął epokę renesansu. W Wielki Piątek (15 kwietnia), pomiędzy tymi dwoma wieczorami z dziełami epoki odrodzenia, zabrzmi ponownie muzyka francuskiego baroku: poruszające, intymne Leçons de Ténèbres François Couperina. Wykona je powracający na festiwal, lubujący się w muzyce francuskiego baroku William Christie z zespołem Les Arts Florissants. Na zakończenie festiwalu Actus Humanus Resurrectio 2022 (17 kwietnia) uwielbiany w Gdańsku i wprowadzający zawsze radosną energię zespół Akademie für Alte Musik Berlin zagra Suity orkiestrowe Johanna Sebastiana Bacha. Instrumentalny fajerwerk w wykonaniu niemieckich muzyków znakomicie dopełni wielkanocną radość ze zmartwychwstania i odradzającej się po zimie Natury. Serię popołudniowych koncertów festiwalu Actus Humanus Resurrectio otworzy Adam Strug, jeden
z najpopularniejszych polskich wykonawców muzyki ludowej i tradycyjnej. Wykona wielkopostne pieśni pasyjne, ukonstytuowane na styku muzycznych tradycji kościelnej, dworskiej i ludowej, wykonywane od Środy Popielcowej do Mszy Rezurekcyjnej. Agnieszka Budzińska-Bennett, wybitna śpiewaczka, instrumentalistka i badaczka przed gdańską publicznością zaprezentuje cztery odsłony najróżniejszych lamentów z kobiecej perspektywy – autorski program Lamentacji złożony m.in. ze skarg zakonnic z Majorki, Północnych Włoch i Niemiec. Zabrzmi także poruszający lament na śmierć Bolesława Chrobrego. Agnieszka Gorajska, jedna z czołowych polskich flecistek zagra dwa
pomnikowe kompozycje twórczości fletowej: Partitę a-moll BWV 1013 Johanna Sebastiana Bacha oraz Sonatę a-moll Wq 132 Carla Philippa Emanuela Bacha. Małgorzata Fiebig podczas koncertu carillonowego zaprezentuje opracowania Bachowskich harmonizacji chorału – wybór spośród twórczości instrumentalnej opartej na melodiach chorału luterańskiego. Marcin Świątkiewicz, stały bywalec festiwali Actus Humanus i ulubieniec gdańskiej publiczności, tym razem zaprezentuje klawesynową twórczość George’a Friderica Handla. Jeden z najpopularniejszych polskich klawesynistów wykona Suites de Pièces pour le Clavecin HWV 426-429, pierwszy zbiór suit klawesynowych barokowego twórcy.

Wielkanoc to szczególny czas w tradycji i w religii. To czas wspólnego przeżywania radości i odrodzenia. Tym większą radość może przynieść spotkanie przy muzyce najwyższej próby, z dawnymi kompozytorami i współczesnymi wykonawcami.

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj