Festiwal ORGANy PLUS+® 2022 WIOSNA: MONIUSZKO_150

W roku 2022 wspominamy rocznicę 150-lecia śmierci polskiego kompozytora, autora oper narodowych – Stanisława Moniuszki (1819-1872). To wyśmienita okazja, aby, przedstawić i promować w Gdańsku to, co oprócz oper, okazało się mieć największy potencjał, czyli muzykę sakralną kompozytora. Dlatego w dniach 27-30 maja w ramach wiosennej edycji festiwalu ORGANy PLUS+© pod hasłem MONIUSZKO_150 poznają Państwo cztery monograficzne koncerty poświęcone twórczości tego wybitnego artysty.

 

Wykonania historycznie poinformowane kompozycji sakralnych Moniuszki, i to w różnych aspektach, nie tylko dotyczących instrumentarium, ale również umiejscowienia i wielkości zespołów śpiewaczych i instrumentalnych, użycia zrewidowanych materiałów nutowych przywróci  kompozycjom niezwykły wyraz i głębię świadcząc o świetnym i nierzadko nowatorskim wręcz warsztacie kompozytorskim w kontekście czasu, w którym powstały i twórców jego generacji. Jest to twórczość do głębi poruszająca emocjonalnie.

Obchody roku Moniuszkowskiego przyspieszyły prace nad rewizją źródłowych materiałów muzycznych, także w kontekście dzieł religijnych. Organizatorzy bardzo się cieszą, że dzięki współpracy z PWM wiele z nich zabrzmi w czasie koncertów po raz pierwszy w nowej, ale za to maksymalnie zbliżonej do pierwowzoru formie. Zaprezentują przegląd różnych form muzycznych, które uprawiał Moniuszko, od wielkich kompozycji symfonicznych po małe i kameralne opracowania na chór z towarzyszeniem organów.

Inaugurujemy festiwal mocnym gdańsko-wileńskim akcentem nawiązującym do ścisłej współpracy Gdańska z miastem partnerskim – Wilnem. W trakcie koncertu w piątek 27 maja o godz. 19.00 tradycyjnie we franciszkańskim kościele Świętej Trójcy w Gdańsku gdańscy artyści Maciej Jachimowicz przy organach, dyrygenci Beata ŚniegMichał Kozorys, a także chóry Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku: Chór żeński „Gaudium per Canto” oraz Chór Mieszany Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu przedstawią utwory z czasów wileńskich, m.in. dwie msze na chór żeński i organy, które gdańskie studentki wykonują od wielu już lat z ogromną dbałością o kształt artystyczny.

Moniuszko jest znany również jako autor Śpiewnika Domowego – zbioru niewielkich pieśni do domowego użytku, rzadko jednak jest okazja, aby posłuchać pieśni sakralnych, które swoją melodyką wzbudzają wielkie emocje. Taka okazja nadarzy się w czasie drugiego koncertu, w sobotę 28 maja o godz. 19.30 w kościele oo. Salezjanów pw. Św. Jana Bosko na gdańskiej Oruni. Młodym śpiewakom Nikolinie Gąsior – sopran, Karolinie Borowczyk – alt, Adamowi Brusznickiemu – tenor i Dominikowi Mazanowi – bas będzie towarzyszył wybitny i doświadczony organista ze Śląska, rektor Akademii Muzycznej w Katowicach – Władysław Szymański, który okrasi program wokalny kompozycjami organowymi z czasów Moniuszki.

Dzięki współpracy z Nadbałtyckim Centrum Kultury kolejne dwa koncerty odbędą się w Centrum św. Jana w Gdańsku. Najpierw w niedzielę 29 maja o godz. 19.00 w międzynarodowej obsadzie usłyszymy wielkie dzieła kompozytora. Będą to Litanie Ostrobramskie, hymny, Requiem Aeternam oraz Marsz Żałobny w zupełnie nowym opracowaniu bazującym na materiałach źródłowych przygotowanych przez Polskie Wydawnictwo Nutowe. Wśród wykonawców słowacka sopranistka Ingrida Gapova, niemiecka alcistka Marion Eckstein, polski tenor Sebastian Mach oraz niemiecki bas baryton Tobias Berndt. Solistom towarzyszyć będzie gdański zespół Goldberg Baroque Ensemble poszerzony o instrumentalistów z Litwy i Niemiec grających na romantycznych instrumentach oraz chór kameralny z Lipska Gellert Ensemble. Koncert poprowadzi Andrzej Szadejko.

Ostatni akcentem, trochę na wybrzmieniu kulminacji niedzielnej będzie koncert monograficzny poświęcony sakralnym dziełom kameralnym Stanisława Moniuszki. Kompozytor pisał utwory o treściach religijnych z potrzeby serca. Dlatego są one najgłębszym wyrazem jego artystycznej duszy. Oprócz chóru i organów, bardzo często dysponował w nich kwintet smyczkowy w pojedynczej obsadzie. Taki oryginalny zestaw wykonawców usłyszymy w poniedziałek 30 maja o godz. 19.00. W wykonaniu litewskiego organisty Vidasa Pinkeviciusa, który będzie również improwizował w stylu kompozytora, oraz dwóch zespołów polskiego Goldberg String Quintet oraz niemieckiego Gellert Ensemble pod kierunkiem Andreasa Mitschke z Lipska zabrzmi między innymi przepiękna rozbudowana msza łacińska Des-dur, jedno z ostatnich dzieł kompozytora.

Mamy nadzieję, że z gruntu nowe, bazujące na historycznej praktyce wykonawczej podejście do kompozycji wielkiego Polaka, pozwoli zbliżyć się do pierwowzoru i zweryfikować niektóre nawyki słuchowe i estetyczne dotyczące jego twórczości, a monograficzne koncerty poświęcone muzyce sakralnej pozwolą Państwu choć na moment wniknąć w romantyczny świat wewnętrznych przemyśleń i doznań niebanalnego twórcy jakim był Stanisław Moniuszko. Do czego serdecznie zapraszamy.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Samorządu Województwa Pomorskiego.

 

Współorganizatorzy: Klasztor Franciszkanów w Gdańsku, Fundacja Trinitas Artis, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Parafia pw. św. Jana Bosko, AMRS Production

 

Partnerzy: Drukomania.pl, Ruch Muzyczny, Hotel Gryf, PWM, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

 

Festiwal ORGANy PLUS+® jest członkiem European Festival Associacion EFFE.

 

Wstęp wolny. Obowiązują wejściówki rozdawane na miejscu na godzinę przed koncertem.

 

Szczegóły na stronie www.organyplus.com

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj