Jazda na śniegu i lodzie – techniki i porady dla kierowców

Jazda w zimowych warunkach wymaga specjalnych umiejętności. Warto poznać sprawdzone techniki, które ułatwią życie i zapewnią bezpieczeństwo na śliskiej nawierzchni. Odkryj, jak efektywnie poradzić sobie z zimowymi wyzwaniami na drodze.

Zima stawia przed kierowcami prawdziwe wyzwania. Śnieg i lód na drogach mogą znacznie utrudnić jazdę. Nie trzeba być jednak Krzysztofem Hołowczycem, aby dobrze sobie z nimi poradzić. Wystarczy zmienić podejście i pamiętać o specyfice tej pory roku.

Podstawy bezpiecznej jazdy zimowej

Przygotowanie pojazdu do zimy jest pierwszym krokiem do bezpiecznej jazdy. Ważne jest, aby upewnić się, że opony są dostosowane do warunków śniegowych i lodowych. Typowe zimówki mają głębszy bieżnik i specjalną mieszankę gumy, która nie twardnieje w niskich temperaturach, co zapewnia lepszą przyczepność. Sprawdź także stan akumulatora, płynów eksploatacyjnych oraz systemów ogrzewania i odszraniania.

Warto również upewnić się, czy nie trzeba odnowić polisy OC. Przy śliskiej nawierzchni łatwo bowiem o wypadek, a ubezpieczenie chroni przed jego finansowymi skutkami. Być może jest to dobry moment, by zmienić towarzystwo? Szczególnie interesująca wydaje się oferta HDI: https://hdi.pl/ubezpieczenie-oc/.

Dlaczego opony zimowe są ważne?

Opony zimowe znacząco różnią się od letnich. Ich bieżnik jest zaprojektowany tak, aby lepiej radzić sobie ze śniegiem i lodem. Posiadają także specjalne lamelki, które zwiększają przyczepność na śliskiej nawierzchni. Wymiana opon na zimowe przed sezonem jest jednym z najważniejszych działań, które można podjąć, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas jazdy w zimie.

Sprawdzone techniki jazdy na śniegu i lodzie

Podczas jazdy na śniegu lub lodzie, bardzo ważne jest zachowanie spokoju i unikanie gwałtownych manewrów. Należy pamiętać o łagodnym przyspieszaniu i hamowaniu. Nagłe ruchy mogą prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Ważne jest także utrzymywanie odpowiedniej odległości od innych pojazdów, aby zapewnić sobie wystarczająco dużo czasu na reakcję w razie nagłych zdarzeń na drodze.

Jak prawidłowo hamować na śliskiej nawierzchni?

Hamowanie na śniegu i lodzie wymaga opanowania szczególnej techniki. Jeśli pojazd jest wyposażony w ABS (system zapobiegający blokowaniu kół), najlepiej jest stosować stały, ale kontrolowany nacisk na pedał hamulca. W pojazdach bez tego systemu, skuteczniejsze może być tzw. hamowanie pulsacyjne, czyli kilkakrotne szybkie naciśnięcie i zwolnienie pedału hamulca. Pozwala to uniknąć zablokowania kół i utraty przyczepności.

Jak bezpiecznie skręcać na śniegu i lodzie?

Zdradliwym manewrem może być również skręcanie na śliskiej nawierzchni. Mało osób przykłada do tego należytą uwagę zimą – a łatwo jest wpaść w takiej sytuacji w niebezpieczny poślizg.

Przede wszystkim trzeba zmniejszyć prędkość. Podczas wchodzenia w zakręt, należy delikatnie obracać kierownicę i unikać gwałtownego hamowania, co jak wcześniej wspomniano, może prowadzić do poślizgu. Zamiast tego, zaleca się łagodne zwalnianie gazu, co pozwala na utrzymanie lepszej kontroli nad pojazdem. Ważne jest również, aby podczas skrętu nie przyspieszać, gdyż może to spowodować utratę przyczepności kół. Gdy pojazd zaczyna wpadać w poślizg, należy spokojnie kierować go w stronę, w którą chcemy jechać, aby odzyskać kontrolę.

Poślizg – jak nie stracić głowy w takiej sytuacji?

Poślizg jest jednym z najczęstszych zagrożeń podczas jazdy na śniegu i lodzie. Aby go uniknąć, ważne jest dostosowanie prędkości do warunków na drodze oraz unikanie gwałtownych manewrów. Czasami trudno się jednak przed tym uchronić, dlatego też najważniejsze, to nie tracić głowy. Z myślą o takich sytuacjach stworzono kursy doszkalające dla kierowców, które przeprowadzane na specjalnych płytach poślizgowych.

Co robić, gdy pojazd wpada w poślizg?

Jeśli pojazd wpada w poślizg, najważniejsze jest zachowanie spokoju. Należy pamiętać o tym, aby kierować auto w stronę, w którą chcemy jechać. W przypadku poślizgu tylnych kół (nadsterowność), należy wykonać kontrę kierownicą, co pozwoli wrócić na właściwy tor. Kierownicę trzeba przekręcić w stronę poślizgu i kiedy auto odzyska przyczepność, powoli wyprostować koła. Nie należy gwałtownie hamować ani dodawać gazu.

W przypadku poślizgu przednich kół (podsterowność), należy zwolnić gaz i delikatnie korygować kierunek jazdy. To bardzo częste zjawisko przy zbyt szybkim wejściu w zakręt. Auto przestaje reagować wtedy na ruchy kierownicą, więc w takiej sytuacji łatwo stracić głowę. Jednak opanowanie pozwoli poradzić sobie nawet z taką sytuacją.

Jazda po śniegu i lodzie – to warto zapamiętać!

Jazda na śniegu i lodzie wymaga umiejętności i dobrego przygotowania. Najważniejsza jest wczesna wymiana opon na zimowe, zachowanie ostrożności podczas prowadzenia auta, stosowanie odpowiednich technik hamowania oraz umiejętność radzenia sobie z poślizgiem. To kluczowe aspekty bezpiecznej jazdy w trudnych warunkach zimowych. Niektóre aspekty można przećwiczyć, inne wymagają tego, by o nich pamiętać – warto jednak to zrobić, ponieważ od tego zależy twoje bezpieczeństwo na drodze.

Artykuł sponsorowany

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj