Koło podbiegunowe nie będzie mu straszne. Remontowa Shipbuilduing buduje wyjątkowy prom

(Fot. Agencja KFP/Krzysztof Mystkowski)

W stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęto produkcję promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym dla jednej z największych firm żeglugowych w Norwegii. Jednostka będzie przeznaczona do żeglugi w norweskich fiordach na trasie Stornes-Bjornera.

Uroczystość cięcia pierwszej blachy do budowy promu dla Torghatten Nord AS odbyła się w środę, 8 maja w stoczni Remontowej Shipbuilding w Gdańsku. – Nowoczesny, w pełni wyposażony prom dwustronny o numerze budowy B620/1 przeznaczony będzie do obsługi żeglugi w norweskich fiordach na trasie Stornes-Bjornera – podała w przesłanym komunikacie Aleksandra Tesmer z Remontowa Shipbuilding S.A.

Przedstawicielka stoczni wyjaśniła, że ze względu na typowe dla rejonu Koła Podbiegunowego trudne warunki eksploatacji w projekcie postawiono szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów oraz implementację rozwiązań i systemów charakteryzujących się niskimi stratami, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na możliwie maksymalną redukcję zużycia energii.

– Statek wyposażony będzie w dwa pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. W normalnej operacji baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku/załadunku. Będzie to miało miejsce relatywnie często, jako że pojedyncze przejście jednostki będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut – tłumaczy.

ELEKTRYFIKACJA I IMPLEMENTACJA ZIELONEJ ENERGII

Jak przekazano w informacji, prom zostanie zbudowany na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranego w zakresie dokumentacji roboczej przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding.

– Będzie to już kolejna jednostka zamówiona w naszej Stoczni przez Torghatten Nord AS. W latach 2010-2013 Stocznia zbudowała osiem nowoczesnych promów fiordowych różniących się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Podpisując kontrakt na kolejny, dziewiąty prom dla tego armatora, Stocznia włączyła się w działania na rzecz elektryfikacji jego floty oraz implementacji zielonych technologii w norweskim transporcie publicznym – zaznacza Tesmer, dodając, że w latach 2018-2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla tych z Wielkiej Brytanii.

Przekazanie statku armatorowi planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku

PAP/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj