W szwedzkiej Karlskronie otwarto nowoczesny terminal kolejowo–promowy. Dzięki gigantycznej inwestycji, więcej kontenerów będzie przewożonych drogą kolejową, co zmniejszy koszty transportu, również w Polsce. Pociąg załadowany kontenerami podjeżdża bezpośrednio do nabrzeża promowego. Tam kontenery przeładowywane są na prom. Nowa linia kolejowa połączyła Karlskronę z ponad czterdziestoma terminalami w Szwecji i Norwegii.
Jak informuje wiceprezes gdyńskiego portu Walery Tankiewicz, ta inwestycja ma bardzo duże znaczenie. – Terminal jest tylko zakończeniem całej linii kolejowej, która została kompleksowo zmodernizowana przez władze szwedzkie. Jak się popatrzy na mapę połączeń, cała Szwecja będzie ściągała ładunki do tego miejsca. Znaczenie tego trudno jest przecenić dla przyszłości, mówi Walery Tankiewicz. Zdaniem wiceprezesa gdyńskiego portu, dzięki nowej inwestycji, zyska także port w Gdyni.
Korzyści będą też mieli polscy przedsiębiorcy. Transport kontenerów koleją, a potem promem będzie tańszy, ocenia współwłaściciel firmy Eron Trans Marek Eron. – Na transport drogowy nakładane są coraz dotkliwsze obciążenia fiskalne. Do tego dochodzi ekologia. Jest również mniej kierowców, którzy chcą jeździć w transporcie daleko dystansowym. Takie rozwiązania inter-modalne, jak najbardziej wpisują się w przyszłość transportu, mówi Marek Eron.
Kontenery do Polski docierać będą promami Stena Line.