Jeden dworzec zamiast dwóch w Kartuzach. Powstanie nowoczesny węzeł integracyjny

kartuzydwor

W Kartuzach będzie jeden dworzec obsługujący pasażerów komunikacji autobusowej i kolejowej. Burmistrz miasta planuje rozbiórkę obecnie istniejących dworców, a w zamian budowę nowoczesnego węzła integracyjnego. Obecnie dla osób jeżdżących autobusami przeznaczony jest budynek stojący tuż obok centralnego, kartuskiego przystanku. Kilkadziesiąt metrów dalej znajduje się dworzec kolejowy. Budynek jest opustoszały, ponieważ po pierwsze, kolej, za wyjątkiem letnich połączeń, nie dociera już do Kartuz. Po drugie, miasto przygotowujące się do wznowienia ruchu kolejowego, nakazało opuszczenie go wszystkim najemcom.

Początkowy plan był taki, aby stary dworzec kolejowy wyremontować i oprócz poczekalni stworzyć w nim m.in. mediatekę. To proponowała poprzednia burmistrz Mirosława Lehman. Plany jednak zmieniły się po zmianie sterów w kartuskim magistracie. Nowy włodarz Mieczysław Gołuński, po konsultacji z inspektorami budowlanymi, uznał, że budynek nie nadaje się do remontu.

Zadecydowaliśmy, że dworzec kolejowy zostanie rozebrany. Podobny los czeka dworzec autobusowy. W zamian chcemy stworzyć jeden, przyjazny dla podróżnych, nowoczesny budynek, który będzie obsługiwał zarówno ruch autobusowy jak i kolejowy, mówił burmistrz, przypominając, że pociągi osobowe wrócą do Kartuz prawdopodobnie w październiku. Wtedy ma zakończyć się remont linii z Kartuz do Glincza, dzięki której szynobusy będą mogły udać się dalej w kierunku Trójmiasta.

Jeszcze w maju mają być gotowe dokładne plany zmian w okolicach ulicy Dworcowej. Obecnie trwają prace nad projektem, wiadomo m.in. że nowy dworzec ma swoim wyglądem nawiązywać do tego, który obsługiwał mieszkańców Kartuz przed wojną.

Budowa połączonego autobusowego i kolejowego dworca to nie jedyna nowość. W planach jest także stworzenie ok. 7 kilometrów ścieżek rowerowych, dzięki którym mieszkańcy z każdego zakątka Kartuz będą mogli dojechać do niego na dwóch kółkach i tam, po zostawieniu rowerów w specjalnie dla nich przygotowanych miejscach, przesiąść się do pociągu. Nie zapomniano też o kierowcach samochodów. Z myślą o nich stworzone zostaną parkingi park&ride, na których będzie można zostawić samochód i do Trójmiasta dotrzeć komunikacją zbiorową. Taki parking, jeśli tylko miasto dojdzie do porozumienia z PKP, powstanie także na bocznicy od strony ulicy Węglowej.

Według wstępnych szacunków budowa węzła integracyjnego w Kartuzach mogłaby rozpocząć się w przyszłym roku.

sp/as
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj