Jest rozmiarów czterech kortów tenisowych, żeby mogła powstać zużyto 6800 ton stali, a sama budowa trwała 400 dni. Jak podaje portalmorski.pl, Stocznia Crist SA z Gdyni przekazała formalnie armatorowi specjalną samopodnośną barkę do prac budowlanych na wodach przybrzeżnych – Zourite.
Na barce podniesiono także tego dnia banderę Francji.
PRÓBY MORSKIE ZAKOŃCZONE POWODZENIEM
Pierwszy rozkrój blach na jednostkę Zourite nastąpił 2 lutego 2015 r. Niedawno gdyńska stocznia Crist SA zakończyła z powodzeniem próby morskie specjalistycznej barki samopodnośnej NB105. Nie obejmowały one jednak prób obciążeniowych kluczowego elementu wyposażenia, jakim są dwie suwnice o łącznym unosie 4800 ton. Pierwsze testy tych urządzeń odbyły się u producenta, w Holandii, a do następnych dojdzie tuż przed rozpoczęciem pracy przez barkę, już na wodach wokół wyspy La Reunion na Oceanie Indyjskim.
Zourite dotrze tam na pokładzie ciężarowca wpływnego Hawk, który ma się pojawić na redzie Gdyni już w najbliższy weekend. Jak podano w oficjalnym komunikacie stoczni – Zourite ma dotrzeć do celu w ciągu około dwóch miesięcy.
ZOURITE, CZYLI OŚMIORNICA
Zourite w języku kreolskim, używanym na wyspie La Reunion, położonej ok. 700 km na wschód od Madagaskaru, oznacza małą ośmiornicę. Jednostka o numerze budowy 105, która zbudowana została przez Crist SA na zlecenie Bouygues Travaux Publics SA jest kolejnym projektem zrealizowanym „pod klucz”, a więc jednostką w pełni wyposażoną w systemy umożliwiające wykonywanie pracy.
Zgodnie ze swoim przeznaczeniem barka będzie wykorzystywana do budowy najdłuższego i – jak podkreślają krytycy projektu – najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego. Jednostka działać będzie wokół malowniczej wyspy La Réunion, stanowiącej zamorski departament Francji, położonej na Oceanie Indyjskim I charakteryzującej się niebezpieczną, ulegającą erozji klifową linią brzegową.
Przebiegająca wzdłuż plaży, a zarazem u podnóża wysokiego, klifowego brzegu dotychczasowa autostrada narażona jest na niebezpieczne zasypywanie oderwanymi skałami. Dlatego postanowiono zbudować nową drogę nie na lądzie, a wzdłuż brzegu – nad wodą. Estakada-wiadukt ma mieć długość 5,4 km, przy czym aż 48 z 50 jego podpór ma znajdować się w morzu. Właśnie tam jednostka NB105 będzie realizować swoje zadanie.
– Zbudowana przez nas jednostka NB105 będzie realizować kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza – mówi Krzysztof Kulczycki, współwłaściciel Crist SA.
WYSIŁEK MIĘDZYNARODOWY
Budowa Zourite, to w zasadzie wysiłek międzynarodowy. Projekt techniczny i wykonawczy powstał w Polsce, ale wstępny i koncepcyjny opracowało konsorcjum firm francuskich, które złożyły zamówienie na tę jednostkę w gdyńskiej stoczni. Pisaliśmy już szerzej o kluczowym wyposażeniu funkcjonalnym Zourite – potężnych suwnicach, które dostarczono z Holandii. Również holenderska firma (stocznia Ravestein Container Pontoon BV – RCP) dostarczyła kompletny system podnoszenia dla barki (jacking system), czyli tzw. „jackhouse’y” z zawartymi w nich mechaniką i hydrauliką systemu podnoszącego. Do Gdyni przybyło także, dostarczonych przez RCP, osiem nóg barki, na których może się ona podnosić (mimo, że wykonanie takich nóg mieści się w możliwościach technologicznych gdyńskiej stoczni). Z kolei zestaw wciągarek pozycjonujących (barka może być utrzymywana na pozycji w trybie dynamicznym, dzięki systemowi DP albo może być pozycjonowana przy pomocy kotwic typowych dla jednostek offshore – rozstawianych przez specjalne jednostki pomocnicze – AHTS) i komputerowy system pozycjonowania wciągarkami, czyli koordynujący ich pracę, dostarczyła firma DMT Marine Equipment (DMT Winches).
Wiadukt zostanie umieszczony na wysokości prawie 30 m n.p.m. Projekt Viaduc du Littoral (Przybrzeżny Wiadukt) nie byłby możliwy do skonstruowania – czytamy w oficjalnym komunikacie stoczni, gdyby nie niestandardowa specyfikacja jednostki NB105. Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice – każda o unosie 2400 t i rozpiętości 30 m. Są to obecnie największe tego rodzaju suwnice zainstalowane na jednostce pływającej (ale nie największe dźwigi pracujące na statkach lub innych jednostkach pływających). Zourite, na miejscu montażu kolejnych elementów przybrzeżnej estakady, jest w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody dzięki systemowi jack-up i jego ośmiu nogom. NB 105 Zourite ma możliwość załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy drogi.
Budowa rozpoczęta w lutym 2015 r. jest kolejnym z niestandardowych projektów realizowanych przez stocznię Crist SA zakończonych sukcesem. Przypomnijmy, że poprzednie najnowsze w pełni wyposażone jednostki stocznia Crist, dysponująca największym w Polsce dokiem i suwnicą dokową, przekazała w roku 2014 (dwie nieduże ale dość bogato wyposażone jednostki typu combi bulk cargo vessel – paszowce – NB 69/1 Rubini NB 69/2 Artic Fiell), a wcześniej – jedną w roku 2013 (samopodnośny statek do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych – NB 130 Vidar).
źródło: portalmorski.pl/Anna Moczydłowska