Wiadomo już, czego chcą mieszkańcy. Poznaliśmy wyniki ankiety, którą przeprowadzili urzędnicy przygotowujący uchwałę krajobrazową. Uchwała krajobrazowa, nad którą obecnie pracują urzędnicy, to dokument, który ma m.in. uporządkować reklamowy bałagan w Gdyni.
Jednym z najważniejszych etapów przygotowań było zapytanie o głos mieszkańców. Ci wypowiedzieli się w specjalnej ankiecie, której wyniki już poznaliśmy.
MIASTO PODZIELONE NA STREFY
Mieszkańcy zaproponowali, by podzielić miasto na strefy, co pozwoli szczególnie mocno zadbać o miejsca najbardziej prestiżowe. Tam przepisy dotyczące reklam, szyldów czy bilbordów byłyby najbardziej restrykcyjne. Konkretne zapisy będą znane jesienią, natomiast dzięki ankiecie urzędnicy upewnili się, w jakim kierunku powinni podążać. – Ucieszyliśmy się z wyników ankiety, bo 2 tysiące osób, które wzięły w niej udział, czyli bardzo duża grupa jak na tego typu specjalistyczne badania, potwierdziły, że idziemy w dobrym kierunku – mówi plastyk miejski Michał Piątek.
MNIEJ WIELKOFORMATOWYCH REKLAM
Oprócz znaczącego ograniczenia reklam w miejscach prestiżowych, w planach jest też ograniczenie wielkoformatowych reklam naściennych oraz m.in. ustalenie wielkości i gęstości ustawienia słupów z bilbordami. Zmiany dotkną też szyldów. – Oczywiście szyldy są bardzo ważnym elementem informacji komercyjnej i każdy przedsiębiorca ma prawo do szyldów. Ograniczymy jednak ich liczbę, bo będą mogły wisieć tylko w miejscu, gdzie rzeczywiście prowadzona jest działalność. Ważne będzie też ich komponowanie. Szyldy będą musiały wisieć na jednej wysokości, mieć podobną wielkość. Szyldy mają stać się biżuterią architektury, a nie ją dewastować – tłumaczy Piątek.
KIEDY POWSTANIE PROJEKT UCHWAŁY?
Urzędnicy liczą, że projekt uchwały krajobrazowej w Gdyni zostanie przedstawiony radnym na początku jesieni. Nad uchwałą krajobrazową pracuje też Gdańsk. Obecnie trwają konsultacje społeczne – ankietę można wypełnić na stronie uchwalakrajobrazowagdansk.badanie.net.
Sylwester Pięta/puch