W ciągu najbliższych lat samorządowcy i kolejarze chcą nie tylko zbudować parkingi, ścieżki i wyremontować dworzec, ale też zbudować tunel pod torami łączący ulice Gdańską z krajową „szóstką”.
W tym momencie powstaje dokumentacja techniczna inwestycji. Jak mówi burmistrz Rumi Michał Pasieczny, na te zmiany mieszkańcy czekali od dawna. – Przed wojną w Janowie był wiadukt, ale został zburzony. Później funkcjonował przejazd kolejowy, został jednak zlikwidowany 20 lat temu. Wracamy do pomysłu inżynierów sprzed lat, by połączyć podzielone torami na pół miasto – tłumaczy.
POWRÓT DO DAWNYCH PLANÓW
W ramach miejskiej inwestycji w Janowie po obu stronach torów powstaną parkingi na 250 samochodów. Będą też parkingi dla rowerów i ścieżki dla jednośladów. – Tunel sprawi, że w przyszłości do dworca w Janowie dojadą także gdyńskie trolejbusy – deklaruje Marcin Gromadzki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Podkreśla, że będzie to możliwe dzięki niewielkiej odległości od pętli w Cisowej i pojazdom zasilanym na baterie. – 10 lat temu Rada Miasta w Rumi nie wyraziła zgody na objęcie miasta linią trolejbusową, bo inwestycja z budową słupów była bardzo droga.
ZADASZONY PERON, TRZY WINDY
Szybka Kolej Miejska planuje natomiast kompleksowy remont peronu. Nowy – wraz ze schodami i kładką – będzie zadaszony, wyposażony w system informacji pasażerskiej i trzy windy.
Odnowione parkingi i ścieżki będą także przy głównej stacji w Rumi. Inwestycja miejska zacznie się w przyszłym roku i będzie kosztowała około 30 milionów złotych. Połowę ma dać Unia Europejska. Warte kilkanaście milionów złotych prace na przystanku SKM zaczną się jesienią i potrwają rok.
Sebastian Kwiatkowski/mili