Zmodernizowany ORP Bałtyk z dumą wraca do służby. Zawinął do portu wojennego w Gdyni

W sobotę zbiornikowiec ORP Bałtyk powrócił do macierzystego portu wojennego w Gdyni, po zakończonym remoncie stoczniowym. Okręt przechodził naprawę główną, połączoną z modernizacją systemu podawania paliwa i materiałów trwałych metodą burtową – poinformowała Marynarka Wojenna RP na swojej stronie internetowej. Remont zbiornikowca paliwowego typu ZP-1200M, zgodnie z założonym planem trwał 13 miesięcy.

– Remont przebiegał bardzo sprawnie. W niektóre dni na okręcie jednocześnie pracowało ponad stu pracowników z różnych firm. Wynikało to z szerokiego zakresu prac związanych z naprawą główną oraz bardzo restrykcyjnych terminów zawartych w umowie. Ponadto, modernizacji został poddany system do podawania paliwa metodą burtową, który jest projektem prototypowym. Obecnie jesteśmy jedynym okrętem w Marynarce Wojennej, który może uzupełniać inne jednostki w paliwo metodą burta w burtę, podczas ruchu okrętów – relacjonuje dowódca okrętu kpt. mar. Krzysztof Duszyński cytowany na stronie facebookowej Marynarki Wojennej RP.

ZDOLNOŚĆ DO PODAWANIA PALIWA W RUCHU

ORP Bałtyk obecnie posiada zdolność do podawania paliwa z prawej i lewej burty oraz od strony rufy, zgodnie ze standardami NATO. Wydajność systemu RAS (Replenishment At Sea – uzupełnianie zapasów na morzu) waha się w granicy 40-70 m3/h, a ograniczona jest średnicą zamontowanego węża, która wynosi 2,5 cala (65 mm). Dodatkową funkcją zmodernizowanego systemu jest możliwość bezpiecznego podawania materiałów suchych (do 250 kg) podczas ruchu okrętu, na odpowiednio dużej odległości od powierzchni morza.

WSZYSTKIE PRACE WYKONANO W STOCZNI W SZCZECINIE

W ramach naprawy głównej (poza opisanym powyżej systemem RAS), na zbiornikowcu ORP Bałtyk, wykonano następujące prace:

• remont kapitalny silników głównych oraz przekładni redukcyjnych,
• wymiana systemu centralnego ogrzewania,
• montaż systemu klimatyzacji oraz nawiewu na wszystkich kondygnacjach,
• zamontowanie stacji uzdatniania wody (również ładunkowej),
• zamontowanie systemu neutralizacji fekaliów,
• naprawa średnia zestawów artyleryjskich,
• wymiana łodzi ratunkowych,
• całkowita wymiana poszycia, mebli oraz oświetlenia wewnątrz okrętu,
• zamontowanie systemu sterowania instalacjami paliwowymi i balastowymi

Wszystkie prace remontowo-modernizacyjne wykonywała firma Net-Marine na terenie stoczni Makrum Pomerania w Szczecinie.

Informacja pochodzi ze strony Marynarki Wojennej RP.

puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj