Czy warto tankować paliwo premium? Odpowiedź amerykańskich badaczy nie pozostawia złudzeń

Wysokooktanowe paliwa typu premium nie polepszają spalania, nie zmniejszają emisji szkodliwych gazów i nie dodają mocy – pisze serwis rp.pl, powołując się na wyniki badań opublikowane przez instytut American Automobile Associaton (AAA).

W badaniu AAA użyte zostały Toyota Tundra z silnikiem V8, Dodge Charger z silnikiem V6 oraz Mazda 3 z silnikiem czterocylindrowym. Samochody, po wcześniejszym przetestowaniu w hamowni, gdzie zarejestrowano potrzebne parametry, tankowano 87-oktanowym paliwem. Kolejne testy odbyły się po jeździe na wysokooktanowym paliwie typu premium.

ŻADEN Z PARAMETRÓW SIĘ NIE ZMIENIŁ

Wyniki testów wskazały, że żaden z parametrów się nie zmienił. Samochody spalały tyle samo paliwa i emitowały podobną ilość szkodliwych gazów. Zauważono jedyni zmianę kąta wyprzedzania zapłonu w silniku – zapobiega ona szkodliwemu spalaniu stukowemu (zjawisko nieprawidłowego, nierównomiernego, wybuchowego spalania paliw w silnikach tłokowych o zapłonie iskrowym).

PALIWO PREMIUM W POLSCE A W USA

W Ameryce i w Europie przyjmuje się odmienne metody pomiarowe, w wyniku czego paliwo 95-oktanowe sprzedawane na stacji w Polce równa się 90-oktanowemu w USA,  paliwo 98-oktanowe to odpowiednik 93 lub 94 oktanów. Kierowcy zza oceanu wydają rocznie ok. 2,1 mld dolarów na paliwo premium.

puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj