W niedziele zamknięte sklepy i… terminale portowe. Stanowczy protest wobec zmiany przepisów

Portowcy z Gdyni protestują przeciwko zapisom ustawy ograniczającej handel w niedzielę. Jak twierdzą przedstawiciele branży, polskim terminalom kontenerowym grozi zamknięcie w niedziele i zupełna zapaść. Projekt ustawy zakazuje wykonywania w niedzielę wszelkich czynności logistycznych, w tym przeładunkowych. Zakaz obejmuje też terminale kontenerowe.

ZATRZYMANIE PRZEŁADUNKÓW SPOWODUJE ICH PRZESUNIĘCIE DO INNYCH KRAJÓW

Jak powiedział Radiu Gdańsk Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesariuszy Portu w Gdyni, w przypadku tego portu, 300 tysięcy TEU czyli kontenerów 20-stopowych, przeładowywanych jest w weekendy ze względu na specyficzną rotację statków w serwisach bałtyckich.

„Zatrzymanie przeładunków kontenerowych w polskich terminalach kontenerowych w niedziele spowoduje natychmiastowe przesunięcie części ładunków do Niemiec (Port w Hamburgu i Bremerhaven), Belgii (Antwerpia) i Holandii (Rotterdam), a także Litwy (Kłajpeda)” – napisali w swoim stanowisku przedstawiciele branży przeładunkowej.

BĘDĄ KŁOPOTY?

Jak twierdzą przedstawiciele branży, wprowadzenie zakazu oznacza poważne perturbacje w funkcjonowaniu regularnych linii oceanicznych i żeglugi bliskiego zasięgu. Nastąpią kłopoty w obsłudze polskiego importu i eksportu, a także spadną przychody celne budżetu i polskich firm przewozowych. Firmy przewozowe domagają się zmian w projekcie ustawy, aby nie utrudniała ona przeładunku w polskich portach.

Jak twierdzą przedsiębiorcy z portów, zatrzymanie przeładunków kontenerów zachwieje stabilną i ciągłą pracą części nowoczesnego przemysłu w Polsce. Może też mieć destrukcyjny wpływ na wiele gałęzi gospodarki.

LIKWIDACJA PRZEŁADUNKÓW W NIEDZIELE = REDUKCJA ETATÓW?

810 podmiotów gospodarczych w portach morskich współpracuje z 42 000 przedsiębiorstw w kraju. 6 900 zatrudnionych w portach generowało 227 000 miejsc pracy w całej Polsce. Olbrzymia część z tych firm zajmuje się odprawami towarów, spedycją i transportem. Likwidacja przeładunków w niedziele ograniczy ich liczbę i zredukuje zatrudnienie zarówno w portach, jak i w ich otoczeniu.

Zdaniem gdyńskich przedsiębiorców tak sformułowana ustawa zagraża działalności gospodarczej w niedziele całej gałęzi przemysłu, jaką jest logistyka.

Artur Kiełbasiński/mar

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj