Zmiany w Gdańskim Centrum Multimedialnym, prowadzącym portal gdansk.pl. Nowa spółka zarządzająca

Do tej pory działalnością serwisu gdansk.pl zajmowała się fundacja Gdańskie Centrum Multimedialne. W grudniu dodatkowo powołano spółkę o tej samej nazwie. Po co równocześnie działają i fundacja, i spółka? Może to budzić wątpliwości, chociażby ze względu na podwójne koszty czy sprawozdawczość.
Do końca stycznia wydawaniem portali bip.gdansk.pl oraz gdansk.pl zajmowała się Fundacja Gdańskie Centrum Multimedialne, zaś od 1 lutego zadania te przejęła Spółka Gdańskie Centrum Multimedialne, w stu procentach zależna od Gminy Miasta Gdańska, w którym nie ma udziału kapitału prywatnego.

– Od dnia 1 lutego prezesem Fundacji jest pan Karol Kotz. Fundacja nie zajmuje się już wydawaniem portali. Należy do Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego i będzie zajmowała się wyłącznie sprawami tej agencji. Lech Parell jest prezesem Spółki Gdańskie Centrum Multimedialne, a Helena Chmielowiec wiceprezesem. Do 31 stycznia spółka znajdowała się w organizacji, nie zatrudniała żadnych osób w żadnej formie – odpowiada rzecznik prezydenta Gdańska Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

ODRĘBNE KOSZTY

Rzecznik dodaje, że generowanie podwójnych kosztów przez fundację i spółkę nie miało i będzie miało miejsca. – Sprawozdawczość będzie odrębna i typowa dla fundacji i spółki. Natomiast nie ma takiej możliwości, żeby jednego dnia wygasić fundację i zawiązać spółkę. Sprawozdawczość musi być ciągła. Fundacja kończy więc sprawozdawczość związaną z gdansk.pl, ale już samym portalem się nie zajmuje. Wszelkie obowiązki przejmuje spółka Gdańskie Centrum Multimedialne.

Magdalena Skorupka-Kaczmarek wyjaśnia, że powołanie spółki zostało spowodowane między innymi zmianą przepisów Prawa Zamówień Publicznych, które weszły w życie 1 stycznia 2017 roku. – Umożliwiają one finansowanie niektórych zdań w drodze tzw. zamówień in-house. Spółka wykonuje zlecenia na rzecz miasta. Dodatkowo formuła spółki umożliwia częściowe odciążenie budżetu miasta z finansowania działalności multimedialnej – do wysokości 10 procent przychodów spółki. Natomiast dla nas korzystne jest to, że możemy dokładać jej obowiązki, bo strona strona gdansk.pl dynamicznie się rozwija.

WYKORZYSTANIE DOŚWIADCZENIA

– Zadania wykonywane przez Gdańskie Centrum Multimedialne są potrzebne do wywiązywania się z obowiązków informacyjnych w stosunku do mieszkańców – mówi dalej rzecznik. – Zasadnicza cześć tych działań obejmuje dostęp do treści o charakterze urzędowym, takim jak szczegółowe informacje o procedurach, plany zagospodarowania, dane statystyczne, analizy, informacje praktyczne, umawianie wizyt urzędowych. W 2016 roku prawie 40 tysięcy wizyt urzędowych zostało umówionych za pośrednictwem portalu i miasto chce tę wygodną dla mieszkańców formę rozwijać. W 2017 roku jest planowane jest otwarcie Gdańskiego Centrum Kontaktu oraz Archiwum Multimedialnego. Miasto jest zdania, że działania te powinny być rozwijane w ramach, które pozwalają na odpowiedni wpływ oraz możliwość wykorzystania zdobytych doświadczeń w kolejnych latach. Stąd decyzja, aby powierzyć je własnej jednostce, a nie szukać wykonawcy na wolnym rynku.

Miasto oświadcza, że nigdy nie planowało ani nie planuje jakiejkolwiek formy sprzedaży portali gdansk.pl oraz bip.gdansk.pl.

Joanna Stankiewicz/mro
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj