Via Maris, trasa S6 i Obwodnica Metropolitalna. Poseł PiS o planach rządu wobec najważniejszych dróg na Pomorzu

horala1

Będzie fragment Trasy Kaszubskiej i droga z Gdyni do Władysławowa – Via Maris. Na razie bez szans dla Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Poseł Prawa i Sprawiedliwości Marcin Horała przedstawił w Gdyni rządowe plany wobec ważnych tras dla Pomorza.

Cytując wiceministra Infrastruktury i Budownictwa Jerzego Szmita, polityk Prawa i Sprawiedliwości zapewnił, że wbrew wcześniejszym, nieprawdziwym informacjom, trasa S6 będzie realizowana.

JEST ZDECYDOWANA DEKLARACJA

– Było dużo nieporozumień wokół tej sprawy. Odziedziczyliśmy po poprzednikach fikcyjny plan budowy dróg krajowych i autostrad, na który nie było finansowania. Stąd konieczność pewnego opóźnienia, przełożenia, etapowania, między innymi S6. Pojawiły się mylne informacje jakoby ten rząd tę budowę wstrzymywał bądź anulował. W piątek padła zdecydowana deklaracja, że w ciągu kilku tygodni powinien ruszyć przetarg na pierwszy etap S6, czyli większość Trasy Kaszubskiej od Gdyni do skrzyżowania z istniejącą DK 6 za Wejherowem, w rejonie Bożegopola Wielkiego – powiedział Marcin Horała.

NOWA DROGA DO WŁADYSŁAWOWA

Nową trasą, która dopiero będzie projektowana, ma być Via Maris, biegnąca od końca Obwodnicy Trójmiasta w Chyloni do Redy i dalej Władysławowa. – W ciągu kilku dni będzie podpis ministra na decyzji, która rozpocznie proces wytyczania przebiegu i uzyskiwania dokumentacji dla nowej drogi krajowej. To taka wersja OPAT plus. Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej miała w planach prowadzić jedynie do Redy. Realizacja tej inwestycji rozwiąże też problemy komunikacyjne tej części Gdyni – podkreślił Marcin Horała. Budowa Via Maris ma ułatwić powstanie tzw. drogi czerwonej do portu, bo rozwiązuje najważniejszy problem przejścia przez linie kolejowe i ulicę Hutniczą. Dalszy odcinek mógłby zbudować już sam samorząd – uważają rządzący.

PROBLEMY Z OBWODNICĄ METROPOLITALNĄ

Marcin Horała dodał, że planowana wcześniej Obwodnica Metropolitalna ze Straszyna przez Żukowo do Chwaszczyna ma problemy z decyzją środowiskową „zablokowaną przez grono mieszkańców Kolbud na czele z wójtem” i choć jest potrzebna ze względu na duże obłożenie ruchem, będzie realizowana z późniejszym terminie, być może w formie inwestycji komercyjnej. – Trwają analizy prawne i biznesowe, czy byłaby taka możliwość. Pozwoliłoby to przyspieszyć realizację wobec tego, że nie zastaliśmy środków na pełną realizację programu dróg krajowych i autostrad – zaznaczył poseł.

Trasy Via Maris i Kaszubska będą kosztowały po około 2 miliardy złotych każda. Prace na S6 powinny ruszyć do końca roku. W spotkaniu z dziennikarzami uczestniczył też radny Gdyni Michał Bełbot, który podkreślał, że dobra zmiana infrastrukturalna, która dotarła do Gdyni, zrównoważy dysproporcje pod tym względem w ramach Trójmiasta.

Sebastian Kwiatkowski/mmt
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj