Z Gdańska na wesele. Ostatni dzień Radia Gdańsk na Pętli Żuławskiej

Piątek, ostatni dzień rejsu po Pętli Żuławskiej. Dziś zrobiliśmy sobie wycieczkę do Gdańska a zakończyliśmy rejs w Żuławkach, z których w zeszły piątek wypłynęły pierwsze ekipy. Błotnik to przystań idealna. Nie tylko my uważamy, że tutejsza marina jest perłą w koronie Pętli Żuławskiej. Dziś odbyło się tu historyczne wydarzenie, na które specjalnie wróciliśmy pod koniec dnia. Nie było to żadne wodowanie, nie było chrztu łajby, a mimo to szampan lał się strumieniami. Dziś pośród masztów jachtów odbył się ślub Justyny i Andrzeja. Żałowaliśmy, że nie mogliśmy zostać i bawić się z Młodymi, musieliśmy wracać do Żuławek, do portu macierzystego. Wracaliśmy jednak w najlepszym towarzystwie jakie mogło się trafić, czyli z naszymi radiowymi koleżankami z drugiego houseboata Radia Gdańsk.

NOWA JAKOŚĆ ŻEGLUGI PO MARTWEJ WIŚLE

Zanim jednak na dobre pożegnaliśmy się z naszym radiowym houseboatem, zrobiliśmy sobie wycieczkę do Gdańska. Tym razem rejs przebiegał pod dyktando zegara, który wymusza punktualność przeprawy przez most pontonowy na Wyspę Sobieszewską. Osadzony jest na charakterystycznych pontonach, które pływają na Martwej Wiśle. Składa się z 9 przęseł, z których środkowe, o szerokości 30 m, jest ruchome i służy do otwierania mostu dla żeglugi. Całkowita długość mostu wynosi: 180,8 m, co oznacza, że jest to jeszcze najdłuższy most pływający w Polsce! Jeszcze, ponieważ są to jego ostatnie chwile.

Już niedługo stara przeprawa pontonowa zastąpiona zostanie mostem, którego budowa trwa w najlepsze i zakończona ma być do końca roku. Nowy most będzie miał 173 m długości, ze skrzydłami – 181,5 m. Oba przęsła będą otwierały się w dwie minuty, a małe jednostki, takie jak nasz houseboat, spokojnie pod nim przepłyną. Most będzie zupełnie nową jakością, jeśli chodzi o żeglugę po Pętli Żuławskiej. Już nie trzeba będzie planować podróży do Gdańska lub z Gdańska według godzin otwarcia przeprawy pontonowej.

Dla niedoświadczonych wodniaków podajemy godziny otwarcia obecnej przeprawy pontonowej. W sezonie 01.05 – 30.09, w dni powszednie: 8.30, 10.30, 13.00, 14.30 17.00 i 19.00, w soboty, niedziele i święta: 8.30, 10.30, 13.00, 14.30, 17.00, 19.00 i 21.00. Poza sezonem most otwierany jest dla żeglugi 5 razy dziennie (codziennie): 8.30, 10.30, 13.00, 17.00 19.00. Otwarcie mostu jest bezpłatne.

Kto się spóźni ten kwitnie jak sinica i czeka do kolejnego otwarcia. Jeśli jednak musimy czekać, można przybić do 400-metrowego, umocnionego nabrzeża (można cumować), które znajduje się w połowie drogi między Wisłą Śmiałą a mostem w Sobieszewie. Niecierpliwi mogą także skorzystać ze swojego telefonu komórkowego i zapytać obsługę mostu o najbliższe otwarcie.

GDAŃSK Z PERSPEKTYWY WODY

Wróćmy jednak do Gdańska. To była wycieczka inna niż zwykle. To nie był spacer nad Motławą. To było zwierzanie z perspektywy Motławy. To zupełnie inne odczucia, emocję i doświadczenie.

– Czułem euforię, bo zapomniałem już jak to jest, zobaczyć miasto z perspektywy wody. Nabiera ono innego kolorytu i charakteru. Choć coraz bardziej wykorzystujemy jego nadwodne położenie to jednak nadal serce się kraje, że tak mało. Polecam gorąco wynajęcie kajaka, czy roweru wodnego, by samemu zachwycić się pięknem Gdańska – mówi nasz reporter, Sebastian Kwiatkowski.

Trudno jest słowami oddać piękno Długiego Pobrzeża z perspektywy wody, dlatego zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć.

Krzysztof Piekło

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj