Starogard Gdański. Tunelu pod torowiskiem na razie nie będzie. „Nie stać nas”

Przejazd przez torowisko przy ul. Skarszewskiej w Starogardzie na razie nie doczeka się tunelu. Kolejarze bowiem zawiesili pomysł renowacji linii Tczew-Czersk. A miasta nie stać na wyłożenie nawet 30 mln zł. Natomiast niebawem poznamy przebieg obwodnicy miasta. – Decyzja o wyborze najkorzystniejszego wariantu zapadnie w sierpniu – mówi Przemysław Biesek-Talewski, wiceprezydent miasta.

PRACE ZAWIESZONE

– Na razie prace nad tunelem pod torowiskiem zostały zawieszone ze względu na opóźnienie w przebudowie magistrali kolejowej Bydgoszcz – Trójmiasto. Chcieliśmy, aby kolejarze partycypowali w kosztach przebudowy przejazdu. Inwestycja ta kosztowałaby ok. 20-30 mln zł – mówi Janusz Karczyński, Naczelnik Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego w starogardzkim urzędzie miejskim.

W ramach Krajowego Programu Kolejowego remontowany miał być szlak Bydgoszcz – Trójmiasto na odcinku Gdynia – Maksymilianowo za kwotę 2 mld zł. oraz biegnąca przez Starogard linia Tczew – Czersk za 1,6 mld zł. Ostatecznie z drugiego pomysłu PKP się na razie wycofało. Miasto nie rezygnuje jednak całkowicie z tego planu i przygotowuje się na jego wspólną realizację w przyszłości. Na razie powstanie odpowiednie opracowanie inżynieryjne. Jego koszt to 32 tys. zł

– Opracowanie musi uwzględniać tunel, infrastrukturę drogową, zjazdy do firm. Dodatkowo wiązałoby się to z zamknięcie z jednej strony ul. Kolejowej – dodaje Karczyński.

NIE JEDYNY PROBLEM

Tunel to nie jedyny problem drogowy w mieście. Cały czas bowiem trwają prace nad miejską obwodnicą. Do końca czerwca ma być gotowe studium środowiskowe. Prace terenowe już się zakończyły. Trwa zbieranie i opracowywanie uzyskanych wyników. To na ich podstawie komitet opiniujący Krajowej Dyrekcji Dróg i Autostrad określi, który wariant jest najkorzystniejszy i najmniej uciążliwy dla środowiska naturalnego.

– Początkowo przebieg obwodnicy miał być znany już w grudniu ubiegłego roku. Jednak zdecydowaliśmy się na pełną 12-miesięczną obserwację. Dlatego termin uległ wydłużeniu do końca sierpnia – mówi Biesek-Talewski.

Jak wynika z harmonogramu w przyszłym roku ma zostać ogłoszony przetarg na realizację wartej 200 mln zł inwestycji. A pierwsze samochody przejadą nią w 2023 roku.

Tomasz Gdaniec/mar

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj