Daj całusa i jedź dalej. W Lęborku powstaje węzeł przesiadkowy za ponad 25 milionów

grafika wezel przesiadkowy

Prawie 26 mln zł ma kosztować budowa lęborskiego węzła przesiadkowego przy dworcu PKP. W ramach inwestycji powstaną m.in. pętla autobusowa, tunel pod torami oraz parking kiss & ride.

85 proc. pełnej kwoty (blisko 21,5 mln) pochodzi z dotacji marszałka województwa pomorskiego. Inwestycja finansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego zrealizowana ma być do końca 2019 roku. Zadanie jest wpisane w Zintegrowane Porozumienie Terytorialne dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Lęborka.

ODMIENIONE OKOLICE DWORCA

 

Transportowa inwestycja odmieni okolice dworca PKP i pobliskich ulic oraz poprawi komfort pasażerów komunikacji kolejowej i autobusowej. W ramach budowy węzła przesiadkowego powstanie m.in. długo wyczekiwany tunel pod torami łączący dworzec z ul. Żeromskiego oraz prawie 200 miejsc parkingowych.

Zagospodarowany zostanie rozległy teren przydworcowy. Przy dworcu PKP powstanie pętla autobusowa z 9 zadaszonymi stanowiskami dla lokalnych przewoźników wraz z parkingiem dla autobusów i (co równie ważne) parking dla 124 pojazdów osobowych (obecnie niezagospodarowana część ul. Dworcowej) oraz mniejsze parkingi przy ul. Żeromskiego (49 miejsc), u zbiegu ulic Dworcowej i Sienkiewicza (29 miejsc) i 10 Marca (11 miejsc).

Nowością będą miejsca postojowe typu kiss & ride o ograniczonym czasie postoju 3-5 minut dla wysiadających lub wsiadających pasażerów. Wybudowane zostaną ścieżki rowerowe i zadaszony parking dla rowerów oraz postój taxi.

REMONTY ULIC

Na całej długości wyremontowana wraz z chodnikami zostanie ulica Dworcowa i Warszawska. Ta druga na skrzyżowaniu z ul. Grunwaldzką zyska tzw. bezpieczne wyniesione skrzyżowanie, co ma zwiększyć bezpieczeństwo uczniów „Rolniczaka”.

Wybudowane zostaną też nowe zatoczki i wiaty autobusowe. Budowa kanalizacji deszczowej na ul. 10 Marca pozwoli na remont nawierzchni ulicy i chodników do wysokości hotelu. Podobny zakres prac tj. budowa kanalizacji deszczowej z odtworzeniem ulic i chodników czeka ul. Sienkiewicza (odcinek od Dworcowej do Grunwaldzkiej) oraz Grunwaldzką (od Sienkiewicza do Zwycięstwa).

RONDA ZA SKRZYŻOWANIA

Część obecnych skrzyżowań zastąpią ronda: Dworcowa – Warszawska, I Armii WP – Warszawska, Dworcowa – Sienkiewicza. Wyremontowana i udrożniona aż do I Armii WP (przy stacji „Orlenu”) zostanie ulica Dworcowa. Z ulicą I Armii WP łączyć ona się będzie skrzyżowaniem o ruchu okrężnym. Takie rozwiązanie wyprowadzi część ruchu z ul. Warszawskiej i 10 Marca, a dworzec PKP uzyska nowe, alternatywne połączenie. Zmiany obejmą Park im. Marii i Lecha Kaczyńskich. Stawek w parku przebudowany zostanie na przepływowy zbiornik retencyjny, podniesiony zostanie też teren parku. W ramach prac dodatkowych niezwiązanych z budową węzła wyremontowane zostaną parkowe alejki. Na całym obszarze inwestycji zamontowane zostanie też nowe oświetlenie – 130 nowoczesnych lamp ledowych co pokazuje skalę transportowego przedsięwzięcia.

W ramach projektu Zakład Komunikacji Miejskiej w Lęborku zakupi 5 nowoczesnych autobusów spełniających normę ekologiczną Euro 6. Pozwoli to na rozbudowanie sieci połączeń m.in. w dzielnicy Lębork-Wschód czy w rejonie ulicy Harcerzy.

Wszystkie roboty mają być wykonane do końca roku 2019. W sierpniu ma zostać podpisana umowa ws. ponad 21 mln dofinansowania. Następnie miasto ogłosi przetarg na wykonanie węzła. Inwestycja zostanie podzielona na kilka etapów, tak by uciążliwość dla mieszkańców i pasażerów była jak najmniejsza. W pierwszej kolejności ruszą prace związane z budową tunelu pod torami.

 

oprac. mili

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj