Węzeł Śródmieście ma zmienić mapę komunikacyjną Gdańska. Wyjaśniamy dlaczego

Już nie Dworzec Główny i Brama Wyżynna, a węzeł Śródmieście ma być najważniejszym węzłem przesiadkowym i tranzytowym w Gdańsku. Inwestycja, która powstaje w ramach Forum Gdańsk, zmieni mapę komunikacyjną miasta. Ma to być też nowa jakość dla pieszych, którzy z urzędów przy ulicy Okopowej przechodzić będą w kierunku Huciska.

Według szacunków Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, w przyszłości z węzła Śródmieście dziennie korzystać będzie nawet 28 tysięcy pasażerów. W związku z tym 18 proc. całego ruchu pasażerskiego z przystanków przy Dworcu Głównym i Bramie Wyżynnej przeniesie się właśnie tutaj.

BRAKUJĄCE OGNIWO KOMUNIKACJI

Węzeł Śródmieście to węzeł tranzytowy i przystanki: tramwajowy i autobusowy, postój taksówek, przejście na peron SKM Gdańsk Śródmieście i bezpośrednie przejście do Forum Gdańsk.

– Po każdej stronie mamy trzy stanowiska autobusowe. W środku mamy podwójne przystanki tramwajowe. Chcielibyśmy, by z tego peronu odjeżdżały też taksówki. Ponadto węzeł został tak zaprojektowany, że autobusy będą mogły tu zawracać. Gdy zostanie zakończona inwestycja pod nazwą Nowa Warszawska i Nowa Bulońska Północna, wtedy będziemy mogli uruchomić linię tramwajową z Gdańska Południe lub nawet z Piecek Migowa tranzytem przez ten węzeł w kierunku Podwala Przedmiejskiego. Tego połączenia dzisiaj właśnie brakuje – mówi Sebastian Zomkowski z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

I dodaje: – Ponieważ sporym udogodnieniem okazał się fakt, że tramwaje poruszają się ulicą 3 Maja, dwie linie tramwajowe (prawdopodobnie nr 4 i 11) będą tędy jeździć na stałe. Chodzi o to, by ułatwić dojazd do Urzędu Miejskiego, szpitala czy sądów.

UDOGODNIENIA DLA PIESZYCH

– Będziemy mieć tu bezpośrednie połączenie przejściem podziemnym do Forum Gdańsk. Wejście to od strony al. Armii Krajowej będzie otwarte 24 godziny na dobę. Ponadto taka możliwość będzie nie tylko dla tych, którzy będą korzystać z komunikacji miejskiej, ale także dla tych, którzy będą chcieli przejść od Dolnego Miasta (Urząd Wojewódzki, Urząd Skarbowy etc.) tunelem podziemnym, zadaszonym przystankiem SKM przez 130-metrowe przejście podziemne do Forum Gdańsk i docelowo do Huciska – zaznacza Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk.

Powstaną również ścieżki dla rowerzystów wokół Forum Gdańsk oraz parking na tysiąc samochodów.

RÓWNIEŻ PRYWATNI PRZEWOŹNICY

W ramach inwestycji budowana jest również ulica Nowe Podwale Grodzkie, która prowadzi od Gdańska Głównego i kończy się na Trakcie św. Wojciecha. Ulica ta biegnie pod Forum Gdańsk.

– Do miejskich linii dziennych na węźle Śródmieście dołączą również autobusy prywatnych przewoźników regionalnych (jadące np. do Pruszcza Gdańskiego czy Tczewa). To ważne, gdyż przestaną one wciskać się przed Bramę Wyżynną. Przy Forum Gdańsk znajdzie się ich końcowy lub pośredni przystanek, co ułatwi dalszą podróż tramwajem, miejskim autobusem, SKM czy taxi. Węzeł Śródmieście będzie też dodatkowym przystankiem w komunikacji nocnej – zaznacza inwestor.

Dla tramwajów przejazd przez węzeł w kierunku Bramy Wyżynnej uruchomiony zostanie jeszcze w październiku.

Otwarcie całego węzła, jak i Forum Gdańsk zaplanowano na wiosnę przyszłego roku.

Ewelina Potocka/mmt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj