Czym zajmuje się radny, ile zarabia i jak długo musi pracować? Między innymi z takimi pytaniami musieli się mierzyć pracownicy gdańskiej Rady Miasta i gdańscy radni podczas lekcji samorządności. Kolejne zajęcia z tego cyklu odbyły się w Nowym Ratuszu.
Na wtorkowe zajęcia do sali obrad Rady Miasta przyszli uczniowie trzeciej klasy z Gimnazjum nr 27 w Gdańsku. Dla większości z nich była to pierwsza wizyta w Nowym Ratuszu, ale niektórzy mieli okazję zwiedzić budynek podczas dnia otwartego Rady Miasta.
MŁODZI MIESZKAŃCY
Filip Maniński zasiada w Młodzieżowej Radzie Miasta, więc korytarze ratusza nie są mu obce. Jak przyznaje, lubi ten klimat i to co robi. – Takie zajęcia przybliżają nam pracę radnego, który zarządza naszym terenem. Fajnie jest zobaczyć jak to wygląda na co dzień, z bliska – tłumaczy Radiu Gdańsk.
Wiceprzewodnicząca Rady Miasta Agnieszka Owczarczak mówi, że na zajęcia przychodzi różna młodzież, ale w większości młode osoby są ciekawe tego jak funkcjonuje miasto. – Często przychodzą grupy, które zadają bardzo dużo pytań i chcą się czegoś dowiedzieć. W tych młodych ludziach widzimy nie tylko przyszłych wyborców, ale przede wszystkim mieszkańców miasta, którzy mają swoje pomysły, którzy mówią, co trzeba zmienić, żeby im było w tym mieście lepiej.
ZUPEŁNIE INNA LEKCJA
Lekcje w ratuszu chwalą też pedagodzy. Beata Kochanowska, nauczycielka historii i WOS-u w Gimnazjum nr 27 w Gdańsku. – Takie zajęcia to żywa lekcja wiedzy o społeczeństwie. Uczniowie „dotykają” tej rady miasta, wchodzą do budynku, przechadzają się po korytarzach, mogą też porozmawiać z radnym. To zupełnie inna lekcja jak w szkole, tu oprócz teorii jest też praktyka – mówi nauczycielka.
Zajęcia z cyklu „Samorząd terytorialny – jak to się robi w Gdańsku?” odbywają się już od 11 lat w prawie każdy wtorek miesiąca. Co roku bierze w nich udział około 1000 uczniów.
Aleksandra Nietopiel/mili