Używanie przeterminowanych produktów, niepodawanie informacji o alergenach, stosowanie tańszych zamienników i niedoważone porcje. Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę jakości w 83 firmach, które przygotowują posiłki dla szpitali, szkół, domów dziecka i sanatoriów. U ponad 70 procent przedsiębiorców wykryto nieprawidłowości. Badanie w pierwszej kolejności dotyczyło firm cateringowych objętych kontrolą w 2016 roku, co do których były zastrzeżenia. Niestety jakość posiłków w szpitalach nie poprawiła się.
Sprawdzono także jakość posiłków w szkołach, przedszkolach, żłobkach, sanatoriach, domach pomocy społecznej i ośrodkach rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczych. W sumie 83 zakłady, które gotowały dla 282 instytucji. Kontrola odbyła się w I kwartale 2017 r. w całej Polsce.
Nieprawidłowości wykryto u 59 firm, co stanowi aż 71,1 procent.
PRZYKŁADY NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Zgodnie z jadłospisem posiłek dla dzieci miał zawierać m.in. masło, kakao i sałatkę owocową z jogurtem naturalnym. Zamiast tego maluchy ze żłobka dostały: miks tłuszczowy, napój kakaowy typu instant i produkt jogurtopodobny. Kontrolerzy znaleźli w magazynach firm cateringowych przeterminowane produkty, m.in.: twaróg śmietankowy – o 6 dni, mięso drobiowe – o 11 dni, szynkę wyborową – o 12 dni, kaszę manną BIO – o 35 dni, koncentrat mąki niskobiałkowej – o 173 dni.
Resztki żywności przechowywano w brudnych zamrażarkach, w jednej w otwartym worku na śmieci bez żadnych oznaczeń były skrawki mięsa i wędlin oraz krupnioki.
W jadłospisie dla pacjentów zabrakło informacji o tym, że podawane na kolację parówki zawierają soję i seler (inne alergeny wykazano), co mogło mieć znaczenie dla osób uczulonych na te składniki.
Uczniowie gimnazjum dostali za małe porcje naleśników z dżemem truskawkowym – 119-196 g zamiast obiecanych 250 g. Dzieciom z podstawówki i pacjentom szpitala serwowano natomiast mniejsze kotlety mielone.
Zgodnie z umową firma cateringowa miała zapewnić szkole w tygodniu: 3 dania mięsne, 1 danie rybne i 1 danie jarskie, a także codziennie porcję warzyw i owoców oraz kompot. Tymczasem dostarczyła: 3 dania jarskie, 2 dania mięsne, raz marchewkę z groszkiem i 3 razy herbatę owocową.
KARY
Inspekcja Handlowa nałożyła na winnych kary i mandaty – w sumie ok. 28 tys. zł, cztery postępowania jeszcze się toczą. Skierowała też dwa wnioski do sądu o ukaranie za wykroczenia. Ponadto zawiadomiła o nieprawidłowościach organy nadzoru sanitarnego i weterynaryjnego, urzędy miar oraz wojewódzkie inspektoraty jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
oprac. hb