Dla niektórych to święto miłości i bliskości, dla innych okazja do wyznania uczuć czy zrobienia prezentu ukochanej osobie, dla jeszcze innych marketingowy chwyt zza oceanu. Ponad cztery piąte Polaków deklaruje, że obchodzi Walentynki, a 71 proc. nie mogłoby się obyć bez tego święta. O tym jak ważnym dniem jest 14 lutego świadczyć może choćby to, że dla jednej trzeciej Polek Walentynki mogą okazać się „zagrożeniem dla związku”, jeśli partner wybierze nietrafiony prezent lub w ogóle o nim zapomni. Nie od dziś wiadomo przecież, że kobiety przywiązują większą wagę do detali, rocznic i sentymentów. Dlatego trudno dziwić się, że aż dla 43 proc. ankietowanych nieudane Walentynki mogą być symbolicznym „gwoździem do trumny” nieudanego związku.
Przed panami stoi zatem nie lada orzech do zgryzienia i test na znajomość kobiet. 37 proc. pytanych osób wskazało, że to właśnie mężczyzna powinien w Walentynki pierwszy wyznać miłość. Nie dziwi więc, że aż 28 proc. w to święto boi się zawodu partnerki i dlatego musi być pomysłodawcą oryginalnych niespodzianek.
fot. Pixabay.com
CZEKOLADKI, KOLACJA, A MOŻE KINO?
Co w takim razie podarować ukochanej, żeby czuła się wyjątkowo? Wciąż największą popularnością cieszą się kwiaty, biżuteria i czekoladki. Co ciekawe na okres przed Walentynkami przypada 7 proc. całorocznej sprzedaży pralinek i 8 proc. sprzedaży tabliczek czekolady.
Ankietowane coraz częściej wskazują, że ucieszy je także coś niematerialnego, jak intymna sesja zdjęciowa, romantyczny masaż czy wypad do escape roomu. Warto wykazać się inicjatywą, bo panie zachwyci kolacja przygotowana przez drugą połówkę (wskazało na nią aż 27 proc. respondentek) lub romantyczna noc spędzona w hotelu (11 proc.)
MASKOTKA, GADŻET EROTYCZNY – TO ZŁE POMYSŁY
Lepiej unikać za to zabiegów na odchudzanie (z tego prezentu nie ucieszy się aż 52 proc. pań). Panie, o dziwo, nie będą zadowolone również z maskotek i gadżetów erotycznych. Faux pas będzie też sztuczna biżuteria, dlatego gdy mamy ograniczony budżet, lepszym prezentem będzie choćby symboliczna róża czy eleganckie pudełko czekoladek.
W kwestii wydatków, ponad połowa Polaków na walentynkowy prezent planuje przeznaczyć od 50 do 100 zł. Jedynie 15 proc. wyda powyżej 100 zł, a 3 proc. powyżej 300 zł.
fot. Pixabay.com
CZAS SPĘDZONY RAZEM
Ale nie tylko prezent jest ważny. Dla prawie trzech czwartych Polaków Walentynki to po prostu okazja do świętowania we dwoje. Większość (48 proc.) tego dnia postawi po prostu na czas spędzony z partnerem. 19 proc. liczy, że 14 lutego usłyszy wyznanie miłości lub przeżyje oświadczyny, a 11 proc. czeka na miłosną piosenkę, wiersz lub list. Jedynie dla 7 proc. (a wśród kobiet jedynie dla 2 proc.) liczy się udany seks.
Walentynki to więc przede wszystkim święto bliskości i czułości, a także impuls do zrobienia czegoś romantycznego dla ukochanej osoby. To czas, który w codziennym pędzie możemy zatrzymać się i spędzić ze sobą parę miłych chwil.
Badania dotyczące zwyczajów walentynkowych przeprowadziła firma InnovationPR na próbie 1843 respondentów. Badania dotyczące sprzedaży produktów przeprowadziła firma Nielsen.