„Zapisujesz rozmowy swoich bohaterów – tego jeszcze nie ćwiczyliśmy”. Uczennica dostała 3, bo była… zbyt kreatywna?

Uczennica trzeciej klasy w jednej z podstawówek w Wejherowie dostała trójkę za wykonane zadanie, bo jak twierdziła nauczycielka, jej umiejętności przewyższały to, nad czym klasa pracowała do tej pory.


— Miałaś opowiedzieć o tym, jak dziewczynki robiły zakupy. Oprócz tego zapisujesz rozmowy swoich bohaterów — tej umiejętności jeszcze nie ćwiczyliśmy — napisała nauczycielka w komentarzu do trójki, którą wystawiła uczennicy za wykonane przez nią zadanie.

ZBYT KREATYWNA PRACA

Mama dziewczynki wysłała zdjęcie zadania nauczycielowi i metodykowi Przemysławowi Kleniewskiemu. Jak twierdzi, nauczycielka postawiła trzecioklasistce trójkę, bo wykonało pracę kreatywnie, a nie tak, jak ona by to sobie wyobrażała. Dziewczynka wykraczała poza schemat, a nauczycielka tego nie potrafiła docenić. Wystawienie oceny sumującej, zdaniem Kleniewskiego, zamiast opisowej — i to w trzeciej klasie szkoły podstawowej — jest zaprzeczeniem wiedzy dydaktycznej.

NIE MA PRAWA TEGO UMIEĆ?

— Dziecko zostało skrytykowane za poprawne użycie mowy niezależnej, bo to jeszcze nie było omawiane w szkole i dziewczynka nie ma prawa tego umieć. Została wystawiona tzw. ocena sumująca (3) zamiast opisowej. Jakkolwiek ocenianie sumujące jest samo w sobie złe, to dodatkowo wprowadzanie go w 3. klasie SP to zaprzeczenie wiedzy dydaktycznej. Dziecko wykonało pracę kreatywnie, dodając do tekstu fajne zdobienia […], które wpasowywały się w temat. Po co chwalić za kreatywność i wspomagać jej rozwój, skoro można napisać „co to ma być” (samo brzmienie pytania nie jest chyba zresztą zbyt uprzejme)? — napisał nauczyciel. Dodał też, że że nie mówił, iż praca została oceniona nieprawidłowo pod względem merytorycznym, tylko w sposób szkodzący dziecku.

oprac. pOr

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj