Duńska stocznia otworzyła w Gdyni spółkę zależną. Będzie produkować kadłuby dla dużych jednostek rybackich

Jak informuje portalmorski.pl, duńska stocznia Karstensens Skibsværft otworzyła w Gdyni spółkę zależną, pod nazwą Karstensen Shipyard Poland. Będzie produkować w Polsce kadłuby dla dużych jednostek rybackich wyposażanych i dostarczanych przez duńską spółkę.

Razem z założeniem w Polsce firmy, Karstensens Skibsværft pozyskała nowoczesny, 5-letni zakład produkcyjny, mieszczący się przy nabrzeżu Indyjskim w porcie Gdynia. W jego skład wchodzą dwie, połączone, dobrze wyposażone hale produkcyjne o wymiarach 200 × 30 × 30 m oraz 150 × 30 × 20 m, razem z biurami i zapleczem socjalnym. Karstensens przejmie nieruchomość 1 lipca br. na razie w dzierżawę na okres trzech lat.

PIERWSZY KADŁUB JUŻ W 2020 ROKU

Rozpoczęły się już przygotowania do rozpoczęcia produkcji. Firma ma już w Polsce personel, składający się z 10 inżynierów okrętowców oraz inspektorów.

Rozpoczęcie produkcji planowane jest po przejęciu hal produkcyjnych. Pierwszym kadłubem budowanym w Gdyni ma być jednostka o stoczniowym numerze budowy 450 – Lunar Bow, która – po przeholowaniu do Danii, ma być tam wyposażana od lata 2019 roku i przekazana szkockiemu armatorowi Lunar Fishing w styczniu 2020 roku.

Karstensen Skibsværfts deklaruje, że inwestycja w produkcję kadłubów w Polsce jeszcze bardziej wzmocni jej pozycję i uniezależni duńską spółkę od podwykonawców. Ponad to poprawi jakość i regularność dostaw.

DRUGA STOCZNIA W GDYNI Z ZAGRANICZNYM KAPITAŁEM

Według rozeznania przeprowadzonego przez portalmorski.pl, na 259 statków rybackich zbudowanych przez duńską stocznię, od 2000 roku, duża część powstała w Polsce, łącznie 56 jednostek, co stanowi 21,7 procent zleceń w stoczniach zagranicznych.

Zdarzały się także ze strony Karstensens zlecenia dla polskich firm na budowę częściowo wyposażonych kadłubów czy statków innych typów.

Karstensen Shipyard Poland będzie już drugą stocznią należącą do kapitału zagranicznego, działającą w Gdyni. Pierwszą jest holenderska Damen Shipyards Gdynia, dawniej budująca w pełni wyposażone holowniki. W ostatnich latach głównie zajmująca się produkcją superjachtów.

oprac. mimi

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj