Więcej za wywóz śmieci zapłacą mieszkańcy Sopotu. To pierwsza taka podwyżka od 6 lat

Od 1 czerwca opłata ryczałtowa za wywóz śmieci ma wynosić w Sopocie 18 zł miesięcznie, wcześniej było to 14 zł. Nowe stawki spowodują, że gospodarstwa domowe zapłacą średnio o 29 proc. więcej niż dotychczas. Podwyżki nie dotyczą rodzin wielodzietnych. Opłata ryczałtowa dla nich to 30 zł miesięcznie. Jeśli radni przegłosują przygotowany projekt uchwały, to nastąpi pierwsza od blisko 6 lat zmiana opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w Sopocie.

– Przez lata nastąpiły zmiany makroekonomiczne, które zmuszają nas do podwyższenia opłaty za śmieci. Wzrosły koszty zagospodarowania odpadów na wysypisku „Eko dolina”, wzrosły też koszty wynagrodzeń – o 30 proc. wzrosła płaca minimalna, o ponad 20 proc. koszty wynagrodzeń. Istotny wpływ na zmiany opłat ma również tzw. opłata środowiskowa – mówi wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.

 
„ROSNĄCE KOSZTY, MALEJĄCE WPŁYWY”

Wiceprezydent wskazuje, że w 2019 roku ma nastąpić wzrost opłaty środowiskowej, która wpływa na cenę utylizacji odpadów. Opłatę środowiskową ustala rząd. W tym roku będzie ona wynosiła 170 zł za tonę odpadów, w przyszłym 270 zł za tonę. W 2013 roku, gdy ustalano obowiązujące w Sopocie stawki za wywóz śmieci, opłata ta wynosiła 115,41 zł za tonę odpadów niesegregowanych.

Jak informuje miasto w komunikacie, spadły ceny skupu makulatury, szkła i plastiku: „w 2016 roku za tonę papieru ZOM otrzymywał 210,68 zł. Zaś w 2018 roku ta cena wynosiła jedynie 102 zł. Za szkło w 2016 roku – 59,40 zł, a w 2018 – już tylko 55 zł. Podobnie tworzywa sztuczne – tona w 2015 roku to – 75,50 zł a w 2018 – 68 zł”.

WYŻSZE OPŁATY NIE TYLKO W SOPOCIE

– Wzrost opłat nastąpił też m.in. w Kartuzach (65 proc.), w Rumi (36  proc.), w Tarnobrzegu (ponad 100 proc.), w Ostrowie Wielkopolskim (63 proc.), w Łodzi (ponad 80 proc.), w Gorzowie Wielkopolskim (15 proc.). Możemy się spodziewać, że inne samorządy też wprowadzą nowe stawki. Wpływ na podwyżki ma również to, że w drodze rozporządzenia minister środowiska nałożył na samorządy obowiązek wysegregowania dodatkowej frakcji tzw. bioodpadów (odpady ulegające biodegradacji). W najbliższym czasie będziemy chcieli rozpocząć pilotażowy odbiór takich odpadów na terenie jednej z sopockich spółdzielni mieszkaniowych, potem będziemy musieli to rozszerzyć na całe miasto – mówi Marcin Skwierawski.

 
Zdaniem wiceprezydenta miasto nie tylko nie podnosiło opłat przez 6 lat, ale także zapewniało mieszkańcom dodatkowe usługi. Poniżej zamieszczamy dotyczący tego fragment komunikatu miasta.

BONUSY W RAMACH SYSTEMU – FRAGMENT KOMUNIKATU MIASTA

1. W ramach wnoszonych opłat za gospodarowanie  odpadami komunalnymi na terenie Sopotu mieszkańcy mają zapewniony bez ograniczeń odbiór odpadów zmieszanych i zielonych, wysegregowanych:

· makulatury,

· szkła plastiku,

· opakowań wielomateriałowych.

2. Raz w roku każdemu właścicielowi nieruchomości przysługuje prawo do przekazania odpadów budowlanych i rozbiórkowych niezawierających odpadów niebezpiecznych w ilości 1 m3.

3. Raz w miesiącu istnieje możliwość, w ramach tzw. „wystawek”, pozbycia się odpadów wielkogabarytowych. 

4. Od 2016 roku mieszkaniec może zgłosić nieodpłatny odbiór (bezpośrednio z mieszkania) sprzętu AGD i RTV (powyżej 20 kg). Na terenie miasta zainstalowano 7 specjalnych pojemników do zbierania: drobnego sprzętu elektronicznego, baterii i żarówek.

5. Na terenie Zakładu Oczyszczania Miasta (ZOM) funkcjonuje punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK), do którego mieszkańcy mają możliwość bezpłatnego przekazania wysegregowanych odpadów, których nie wystawili w terminie. Mogą również dostarczyć zużyte opony, odzież i tekstylia, sprzęt elektryczny i elektroniczny.

6. Na terenie bazy ZOM funkcjonuje również punkt zbiórki odpadów niebezpiecznych (PZON), gdzie mieszkańcy mogą pozbyć się między innymi takich odpadów jak: resztki farb, lakierów, żywic, rozpuszczalników itp.; zbiorników po aerozolach i środkach dezynfekcji i dezynsekcji, baterii i akumulatorów, lamp fluorescencyjnych, resztek przepracowanych olejów itp. Dwa razy do roku organizowana jest objazdowa zbiórka odpadów niebezpiecznych (OZON). W aptekach zbierane są przeterminowane leki. W placówkach oświatowych, w urzędzie i placówkach handlowych zbierane są zużyte baterie.

7. W ramach systemu gospodarki odpadami Sopot zapewnia mieszkańcom pojemniki lub worki do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów. Z opłaty pokrywane są działania edukacyjne oraz usuwanie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania (tzw. dzikie wysypiska).

W Sopocie opłaty za odbiór odpadów nalicza się w oparciu o metodę mieszaną – wodno-ryczałtową. Oznacza to, że mieszkaniec płaci za odbiór odpadów proporcjonalnie do ilości zużytej wody. Metoda ta została wprowadzona m.in. z uwagi na turystyczny charakter miasta.


Piotr Puchalski

Napisz do autora: p.puchalski@radiogdansk.pl

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj