Radni klubu PiS przeciwni poszerzaniu Strefy Płatnego Parkowania w kolejnych dzielnicach Gdańska. W przyszłym tygodniu Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad projektem uchwały wprowadzającej płatne parkowanie między innymi na Dolnym Mieście, Targu Rakowym i ulicy 3 maja. Na zarzuty radnych odpowiada wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przypomina, że takie zmiany są zawsze konsultowane z radami dzielnic.
W czwartek 28 marca pod głosowanie Rady Miasta Gdańska wejdzie projekt uchwały wprowadzającej nowe Strefy Płatnego Parkowania, między innymi na Dolnym Mieście, Starym Przedmieściu, sektorze ulic Długie Ogrody oraz Nowe Ogrody i 3 Maja. Na Starym Mieście północna granica Sektora zostanie przesunięta do ul. Popiełuszki, z kolei we Wrzeszczu postój pojazdu w okolicach ul. Pawłowskiego również będzie wymagał uiszczenia opłaty.
SPRZECIW OPOZYCJI
Radni PiS są przeciwko proponowanym zmianom. Podczas konferencji prasowej na Dolnym Mieście przedstawili swoje zastrzeżenia. – Dolne Miasto w całym obszarze, od ulicy Toruńskiej po Polski Hak, będzie obszarem płatnym – mówi radny Kazimierz Koralewski. – Tak naprawdę ten wirus płatnych stref rozlewa się po Gdańsku coraz dalej, ponieważ każda nowa strefa powoduje wypychanie pojazdów poza aktualną strefę. Druga rzecz to wzrost opłat za parkowanie. Zdajemy sobie sprawę, że Strefa Płatnego Parkowania ma wyeliminować ruch samochodowy mieszkańców Gdańska, a tymczasem komunikacja miejska w Gdańsku jest niewydolna i niekonkurencyjna w stosunku do transportu samochodowego. Miasto chce zniechęcić mieszkańców do używania samochodów w obszarze płatnych stref, w centrum miasta, we Wrzeszczu, nawet na Dolnym Mieście, nawet na Biskupiej Górce. Będzie to haracz dla mieszkańców za to, że korzystają z samochodów – dodał wiceprzewodniczący klubu radnych PiS.
– Władze Miasta Gdańska chcą karać mieszkańców za to, że korzystają z samochodów – twierdzi radny Andrzej Skiba. – Szczegóły są zawarte w projekcie uchwały. Nawet mieszkańcy ulicy Łąkowej (na której odbyła się konferencja prasowa – przyp. red.) będą płacić za parkowanie samochodów, które parkują tu od lat. Na pierwsze auto to kwota 120 zł rocznie, na auto drugie to kwota 330 zł rocznie. Władze Gdańska chcą podwyższyć o 400 proc. opłaty dodatkowe, tzw. mandaty, za przekroczenie nawet przez chwilę czasu parkowania w danym miejscu – dodaje.
RADNY SKIBA: „IGNOROWANIE GŁOSU MIESZKAŃCÓW”
Radny Skiba przypomniał przy tej okazji słynną „aferę parkingową”, w którą był zaangażowany jako mieszkaniec Brzeźna latem 2016 roku. Wówczas władze miasta oddały w trybie bezprzetargowym 13 parkingów w pasie nadmorskim w prywatne ręce, co wywołało oburzenie mieszkańców. – Należy przypomnieć, że władze Gdańska i wiceprezydent Piotr Grzelak nie wyciągają wniosków z fatalnej polityki parkingowej w poprzednich latach – przypomina Andrzej Skiba. W przeszłości było to łamanie prawa, na co są wyroki Wojewódzkiego i Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz ignorowanie głosu mieszkańców. Otrzymujemy sporo sygnałów od mieszkańców, którzy słysząc, że mają płacić za parkowanie pod swoim domem, proszą nas o pomoc. W Gdańsku powinniśmy mówić o tym, że komunikacja publiczna wymaga daleko idących zmian. Mieszkańcy często mówią, że funkcjonowanie komunikacji publicznej lepiej odczytują ze strony na Facebooku „Czy w Gdańsku zepsuł się tramwaj” niż ze strony Gdańskich Autobusów i Tramwajów – dodaje radny.
WICEPREZYDENT GRZELAK: „GWARANCJA MIEJSCA PARKINGOWEGO”
Do zarzutów radnych odniósł się Piotr Grzelak, zastępca Prezydenta Miasta Gdańska do spraw mieszkalnictwa i zrównoważonego rozwoju. – Czasami zastanawiam się, których mieszkańców radni PiS-u reprezentują. Przypomnę, że o Strefę Płatnego Parkowania między innymi na ulicy Długie Ogrody wnioskowała Rada Dzielnicy Śródmieście we współpracy z mieszkańcami – mówi Piotr Grzelak. – Powtarzamy wielokrotnie, że każde nasze działanie w zakresie Stref Płatnego Parkowania jest w partnerstwie z mieszkańcami. Jeżeli będziemy chcieli wprowadzić pobór opłat, będziemy prosić o opinię Rady Dzielnic, to one wnioskują o ich utworzenie. Nie ma co się temu dziwić. Przypomnę, że dla mieszkańców ulic, przy których Strefa Płatnego Parkowania jest wprowadzona koszt parkowania wynosi 10 zł miesięcznie, a zysk to miejsce do parkowania i gwarancja tego, że to miejsce będzie. Stąd coraz więcej rad dzielnic wnioskuje do nas o poszerzanie stref. Konsultacje z Radą Dzielnicy Śródmieście były w zakresie Długie Ogrody, ale dodatkowe konsultacje są przewidziane, kiedy będziemy wprowadzali pobór opłat, natomiast sam pobór opłat będzie poprzedzany opinią rady dzielnicy. Są strefy w Gdańsku, gdzie ten pobór opłat się nie odbywa, bo nie było zgody rad dzielnic – dodaje wiceprezydent.
Jeżeli uchwała zostanie w najbliższy czwartek przegłosowana, nowe zasady wejdą w życie od początku września.
NOWE STAWKI OPŁAT
Drugą grupą zmian jest wprowadzenie nowych stawek opłat jednorazowych i dodatkowych. Opłaty jednorazowe za postój pojazdu samochodowego na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w SPP:
– za drugą godzinę – 3,90 zł (dotychczas 3,60 zł)
– za trzecią – 4,60 zł (dotychczas 4,30 zł)
– za czwartą godzinę i następne – 3,30 zł (dotychczas 3 zł)
Wysokość opłaty dodatkowej za nieuiszczenie opłaty za postój w SPP według nowych zasad wynosić będzie 200 zł (dotychczas 50 zł). W przypadku wniesienia opłaty dodatkowej w terminie 7 dniu (nie częściej niż 2 razy w roku kalendarzowym) jej wysokość ustalono na poziomie 130 zł (dotychczas 30 zł).
Poniżej pełne oświadczenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni:
W najbliższym czasie planowane jest wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu Strefy Płatnego Parkowania na terenie Miasta Gdańska. Najważniejsze z nich to rozszerzenie Strefy o nowe ulice oraz wydłużenie czasu, w którym konieczne będzie uiszczenie opłaty w sektorze Główne Miasto oraz na ul. 3 Maja. W projekcie zmian znalazły się również nowe stawki za postój pojazdów oraz nowa wysokość opłaty dodatkowej. Propozycje zmian zostaną poddane pod głosowanie na najbliższej Sesji Rady Miasta Gdańska 28 marca.
Nowe ulice w SPP
W projekcie nowelizacji Uchwały Rady Miasta Gdańska regulującej funkcjonowanie SPP zaproponowano zmiany, dotyczące włączenia nowych ulic do poszczególnych sektorów w SPP. W tej grupie znalazły się ulice w centrum Gdańska – Targ Rakowy oraz 3 Maja. Oprócz nich poborem opłat za parkowanie objęte zostaną sektor Długie Ogrody, a także Stare Przedmieście, Dolne Miasto i Nowe Ogrody. Na Starym Mieście północna granica Sektora zostanie przesunięta do ul. Popiełuszki, z kolei we Wrzeszczu postój pojazdu w okolicach ul. Pawłowskiego również będzie wymagał uiszczenia opłaty.
– Objęcie tych ulic poborem opłat za postój pojazdu jest odpowiedzią na głosy mieszkańców Śródmieścia oraz członków Rady Dzielnicy, którzy borykali się z problemem długotrwałego zajmowania miejsc parkingowych przez osoby niebędące mieszkańcami dzielnicy oraz koniczności zwiększenia rotacji parkujących aut – wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i mieszkalnictwa.
Dłuższy czas poboru opłat za postój
Z tego samego względu projekt zmian w Uchwale przewiduje wydłużenie okresu poboru opłat w sektorze Główne Miasto oraz na ulicy 3 Maja do godziny 20:00. Jeśli propozycje zostaną zaakceptowane przez Radę Miasta, wówczas okres, w którym kierowcy będą płacić za postój w tych obszarach będzie obowiązywał w dni powszednie w godzinach 9:00 – 20:00.
W projekcie nowelizacji Uchwały znalazły się również inne zmiany porządkujące działanie SPP – m.in. wykreślenie punktu, który umożliwiał objęcie poborem opłat za postój w sektorze Wrzeszcz Dolny.
Jeśli proponowane zmiany zostaną przegłosowane przez Radę Miasta Gdańska, wówczas zaczną one obowiązywać po dwóch tygodniach od daty ich publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Nowe stawki opłat
Drugą grupą zmian jest wprowadzenie nowych stawek opłat jednorazowych i dodatkowych.
Opłaty jednorazowe za postój pojazdu samochodowego na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w SPP:
– za pierwszą godzinę – 3,30 zł (dotychczas 3 zł)
– za drugą godzinę – 3,90 zł (dotychczas 3,60 zł)
– za trzecią – 4,60 zł (dotychczas 4,30 zł)
– za czwartą godzinę i następne – 3,30 zł (dotychczas 3 zł)
Wysokość opłaty dodatkowej za nieuiszczenie opłaty za postój w SPP według nowych zasad wynosić będzie 200 zł (dotychczas 50 zł). W przypadku wniesienia opłaty dodatkowej w terminie 7 dniu (nie częściej niż 2 razy w roku kalendarzowym) jej wysokość ustalono na poziomie 130 zł (dotychczas 30 zł).
Zwiększenie stawek opłat za postój ma poprawić skuteczność funkcjonowania SPP. Dotychczasowe opłaty, które obowiązywały w Gdańsku niezmiennie od 16 lat, powodowały faktyczną dysfunkcję SPP poprzez niską rotację i niemal całkowitą zajętość płatnych stanowisk postojowych. Podwyższenie opłat za jednorazowy postój umożliwi „upłynnienie” miejsc parkingowych, zaś zwiększona stawka opłaty dodatkowej pozwoli w większym stopniu zdyscyplinować kierowców, uchylających się od płacenia za postój swojego auta. Do tej pory nieuczciwemu kierowcy „opłacało się” raz na jakiś czas uiścić opłatę dodatkową, niż zapłacić za postój. Nowa uchwała zakłada wysokość opłaty dodatkowej zbliżoną do tej, jaką należy wnieść za jazdę bez ważnego biletu w komunikacji miejskiej.
Zmiana zasad wydawania kart opłaty zryczałtowanej mieszkańca
Propozycje zmian w działaniu SPP obejmują również wykreślenie umowy użyczenia pojazdu samochodowego z katalogu dokumentów, uprawniających do uzyskania karty opłaty zryczałtowanej mieszkańca. Ponadto ustalono nowe stawki opłat zryczałtowanych mieszkańca za postój pojazdu mieszkańca posesji, graniczącej z drogą publiczną, na której pobierana jest opłata za postój pojazdu w SPP. Tak jak dotychczas wydanie tej karty dla pierwszego pojazdu będzie kosztować 10 zł miesięcznie (120 zł rocznie). Wydanie takiej karty dla drugiego pojazdu to konieczność zapłacenia 30 zł na miesiąc (360 zł rocznie), zaś dla trzeciego i każdego następnego – 40 zł miesięcznie (480 zł rocznie). Te zmiany mają w większym stopniu zapobiegać nieuczciwej praktyce uzyskiwania kart opłaty zryczałtowanej przez osoby, które z takiego prawa faktycznie nie mogą korzystać. Fikcyjnie „użyczały” swój pojazd mieszkańcowi SPP.
W przypadku uchwalenia projektowanych zmian w SPP opłaty zaczną obowiązywać we wrześniu 2019 roku, kiedy wejdzie życie art. 28 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, zmieniający ustawę o drogach publicznych w tym zakresie.
Rafał Mrowicki