Znów można przedostać się tunelem pod peronami stacji Gdańsk Główny z dworca PKP na dworzec PKS. Nie trzeba już iść ponad 10 minut okrężną trasą i pokonywać ponad kilometra, by z pociągu lub SKM-ki przesiąść się do autobusu (lub odwrotnie). W tunelu nadal będą jednak trwały prace wykończeniowe.
Przypomnijmy, że od 4 lutego trwały intensywne prace w tunelu, łączącym dworzec autobusowy przy ulicy 3 Maja z ulicą Podwale Grodzkie oraz peronami. Na czas prac wytyczono alternatywną droga na PKS przez Błędnik lub Hucisko.
– W czasie ponad 2-miesięcznych utrudnień wykonawca wybudował nowe ściany i sufit bezpośrednio pod peronem nr 1 i przylegającymi do niego torami. Zakres prac wymagał, ze względów bezpieczeństwa, zamknięcia tej części przejścia. Nowe elementy konstrukcji zapewnią bezpieczne korzystanie z obiektu przez wiele lat – mówi Martyn Janduła z PKP PLK.
Dzięki dobremu tempu prac od 14 kwietnia podróżni i mieszkańcy ponownie mogą dojść na perony od strony miasta oraz od strony ul. 3 Maja. Wykonawca skupi się teraz na pracach wykończeniowych w obu przejściach. Będzie nowa posadzka i wystrój ścian.
Ruchome schody niestety wciąż pozostają nieczynne.
Nieczynne schody ruchome prowadzące z tunelu pod peronami na dworzec autobusowy. Fot. Radio Gdańsk/Maciej Naskręt
ZMIENIA SIĘ OBLICZE PERONU
Na przebudowywany peron nr 1 będą prowadzić nowe schody. Przygotowano już miejsce pod montaż schodów ruchomych. Wykonawca wybudował także szyb windowy, w którym wkrótce zamontowane zostanie urządzenie.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawi estetykę i funkcjonalność tunelu. Przejścia, podobnie jak perony, będą przystosowane do obsługi wszystkich osób, podróżujących koleją. Istotnym ułatwieniem na peronach i w dojściach będą cztery windy oraz cztery pary schodów ruchomych. Będzie odpowiednie oznakowanie i ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą.
Na stacji Gdańsk Główny w trakcie przebudowy jest także peron dalekobieżny nr 1 oraz przyległe tory. Powstał już zarys konstrukcji nowego obiektu. Wykonawca od strony południowej rozpoczął w kwietniu układanie antypoślizgowej nawierzchni z kostki brukowej. W dalszej kolejności zostaną zamontowane elementy małej architektury: wyremontowana wiata, ławki, gabloty oraz system informacji pasażerskiej i oświetlenie. Podróżni z nowego peronu skorzystają pod koniec lata.
W zeszłym roku oddano do ruchu pasażerów peron 2.
Prace budowlane nad tunelem dla pieszych na stacji Gdańsk Główny. Fot. Radio Gdańsk/Maciej Naskręt
Wartość inwestycji wynosi 64 mln zł brutto. Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej to 44,3 mln zł. Prace zaplanowano do stycznia 2020 r.
Maciej Naskręt