Tak będzie wyglądał Port Centralny w Gdańsku. Budowa ma kosztować około 12 mld złotych [WIZUALIZACJE]

koncepcja2

Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich – to tylko kilka z elementów Portu Centralnego, który powstanie w Porcie Gdańsk. Cała inwestycja ma kosztować około 12 mld zł, a pierwsze terminale mają pojawić się do 2029 r. Przygotowywana ustawa może jego realizację przyspieszyć od dwóch do czterech lat.

 Gotowa jest koncepcja rozbudowy Portu Centralnego. Obiekt miałby powstać na zachód od istniejącego Portu Północnego. Obiekt nie będzie oparty o brzeg, plażę lub ujście Martwej Wisły. Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.

INWESTYCJA W PRZYSZŁOŚĆ PORTU 

Inwestorem przedsięwzięcia jest Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum, składające się z Projmors Biura Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok, podczas którego przygotowali 6 wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

– Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej, głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem – mówi Łukasz Greinke, prezes ZMPG.

Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku. Źródło: materiały prasowe 


INWESTYCJA BĘDZIE ETAPOWANA

– Przewidujemy budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw? O tym zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze – tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Stąd też w pierwszym etapie przewidywana jest budowa dwóch pirsów – kontenerowego i pasażerskiego. Dodatkowo ma się pojawić 37 kilometrów torów, nowa stacja kolejowa i rozbudowa Trasy Sucharskiego z dwukilometrową estakadą.

BUDOWA PORTU W NASTĘPNEJ DEKADZIE

Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane.

– Sądzimy, że port będzie gotowy w 2029 r. Przewidujemy, że specjalnie przygotowywana ustawa przyspieszy prace przygotowawcze o dwóch do czterech lat – mówi Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. – Ta inwestycja to właściwa budowa nowego portu. Cały proces inwestycyjny Portu Centralnego musi być rzetelnie zrealizowany. Przyjęcie specustawy dotyczącej portów jest tak ważne dla naszego rządu właśnie dlatego, że przyspieszy realizację strategicznych inwestycji – dodaje.

 

koncepcja

Wizualizacja Portu Centralnego w Gdańsku. Źródło: materiały prasowe 


DUŻY ZAKRES PRAC NAD KONCEPCJĄ

Nad projektem pracowało ok. 60 osób różnych specjalności, 10 firm, w tym dwa instytuty naukowo-badawcze. – Do tej pory wszelkie tego typu inwestycje morskie, jak port gazowy w Świnoujściu czy terminal DCT, miały określonego inwestora i przeznaczenie. Tutaj wszystko musieliśmy określić na podstawie wnikliwych analiz i prognoz, które obejmują kilkadziesiąt kolejnych lat – wyjaśnia Krzysztof Postoła, Generalny Projektant Projmors.

Dodatkowo, na zapleczu portu powstanie 37 kilometrów torów, nowa stacja kolejowa i rozbudowa Trasy Sucharskiego z dwukilometrową estakadą. – Teraz przed nami prace projektowe i badania geotechniczne i geologiczne. Na terenie przyszłego portu jest kilka wraków, które należy sprawdzić – mówi prezes Greinke.

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

 

Maciej Naskręt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj