Nowe przejścia dla pieszych i buspasy w Gdańsku. Na liście wiele uczęszczanych punktów

17 przejść dla pieszych i siedem buspasów – to plany gdańskich drogowców na najbliższe lata. Urzędnicy przedstawili założenia tzw. „gdańskiego pakietu dostępności”. Jeszcze w tym roku nowe przejścia dla pieszych będą powstawać na alei Grunwaldzkiej przy Olivia Business Centre w Oliwie i Wałach Jagiellońskich przy Bramie Wyżynnej. Jak mówi Tomasz Wawrzonek z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, naziemne przejścia powstaną między innymi w poprzek Podwala Przedmiejskiego, Traktu Świętego Wojciecha i alei Rzeczypospolitej. Projektowane będzie też przejście na wysokości dworca PKP przy Podwalu Grodzkim.

– Koncepcja zmieniała się z uwagi na konsultacje z kolejarzami. Mamy na to zabezpieczone finansowanie – zapewnia wiceprezydent Piotr Grzelak.

PRZEJŚCIA ZAMIAST TUNELI

W planach miasta jest także budowa przejścia przez aleję Grunwaldzką na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Ono, podobnie jak wcześniej wymienione, zastąpi istniejący tunel.

„Zebra” ma wrócić także na aleję Grunwaldzką przy teatrze Miniatura. Jej powstanie zależne jest jednak od budowy linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz.

OSZCZĘDNOŚĆ CZASU DZIĘKI BUSPASOM

Natomiast jeszcze w tym roku autobusy pojadą dodatkowymi pasami po ulicy Schuberta do Beethovena i Traktem świętego Wojciecha od dzielnicy Święty Wojciech do obwodnicy południowej.

– Każde z tych rozwiązań to kilka minut oszczędności – mówią drogowcy.

W planie na przyszłość jest także dodatkowy buspas na alei Żołnierzy Wyklętych i Słowackiego do Niedźwiednika. Drogowcy zakładają, że po poszerzeniu jezdni uda się wygospodarować dodatkowy pas w każdym z kierunków.

– To będzie ciekawe rozwiązanie – zapowiada Tomasz Wawrzonek. – Autobusy jadące od Wrzeszcza nie skręcą w lewo do ulicy Potokowej, ale pojadą w prawo, w Góralską i zawrócą przez specjalną śluzę.

KOLEJNE USPRAWNIENIA W PLANACH

Drogowcy planują także inne usprawnienia przejazdu. Wśród nich połączenia zatok autobusowych z prawoskrętami, tak by autobusy zjeżdżające z głównej drogi nie musiały już włączać się do ruchu.

Urzędnicy przyznają, że rozważają także budowę buspasów na Grunwaldzkiej od Bażyńskiego do Wojska Polskiego i na Rakoczego do Nowolipia.

Sebastian Kwiatkowski/mrud

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj