17 przejść dla pieszych i siedem buspasów – to plany gdańskich drogowców na najbliższe lata. Urzędnicy przedstawili założenia tzw. „gdańskiego pakietu dostępności”. Jeszcze w tym roku nowe przejścia dla pieszych będą powstawać na alei Grunwaldzkiej przy Olivia Business Centre w Oliwie i Wałach Jagiellońskich przy Bramie Wyżynnej. Jak mówi Tomasz Wawrzonek z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, naziemne przejścia powstaną między innymi w poprzek Podwala Przedmiejskiego, Traktu Świętego Wojciecha i alei Rzeczypospolitej. Projektowane będzie też przejście na wysokości dworca PKP przy Podwalu Grodzkim.
PRZEJŚCIA ZAMIAST TUNELI
W planach miasta jest także budowa przejścia przez aleję Grunwaldzką na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Ono, podobnie jak wcześniej wymienione, zastąpi istniejący tunel.
OSZCZĘDNOŚĆ CZASU DZIĘKI BUSPASOM
Natomiast jeszcze w tym roku autobusy pojadą dodatkowymi pasami po ulicy Schuberta do Beethovena i Traktem świętego Wojciecha od dzielnicy Święty Wojciech do obwodnicy południowej.
W planie na przyszłość jest także dodatkowy buspas na alei Żołnierzy Wyklętych i Słowackiego do Niedźwiednika. Drogowcy zakładają, że po poszerzeniu jezdni uda się wygospodarować dodatkowy pas w każdym z kierunków.
– To będzie ciekawe rozwiązanie – zapowiada Tomasz Wawrzonek. – Autobusy jadące od Wrzeszcza nie skręcą w lewo do ulicy Potokowej, ale pojadą w prawo, w Góralską i zawrócą przez specjalną śluzę.
KOLEJNE USPRAWNIENIA W PLANACH
Drogowcy planują także inne usprawnienia przejazdu. Wśród nich połączenia zatok autobusowych z prawoskrętami, tak by autobusy zjeżdżające z głównej drogi nie musiały już włączać się do ruchu.
Urzędnicy przyznają, że rozważają także budowę buspasów na Grunwaldzkiej od Bażyńskiego do Wojska Polskiego i na Rakoczego do Nowolipia.
Sebastian Kwiatkowski/mrud