Wojewoda Pomorski wręczył drogowcom zezwolenie na rozpoczęcie prac na 8-kilometrowym odcinku od węzła Kack Obwodnicy Trójmiasta do Chwaszczyna. Jak mówi Dariusz Drelich, to najtrudniejszy, ale strategicznie ważny fragment drogi.
– W przyszłości będzie stanowił początek Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, biegnącej do początku S7 koło Straszyna. Te zadania zaczęły się już łączyć. Mamy zapowiedź i decyzję, że obwodnica metropolitalna będzie budowana w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. To ważne, że węzeł w Chwaszczynie będzie przechodził w trasę dla całego tego terenu. Dla Gdyni, dla portu, dla tych wszystkich gmin kaszubskich ma to strategiczne znaczenie. To będzie droga życia – mówił Dariusz Drelich.
ZMIANA DLA WŁAŚCICIELI DZIAŁEK
Wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej wiąże się też ze zmianą dla właścicieli działek, przez które przebiega droga. W momencie wydania dokumentu wszystkie działki potrzebne do rozpoczęcia budowy przeszły na własność Skarbu Państwa. Oznacza to, że niezwłocznie pracę rozpoczną rzeczoznawcy majątkowi.
– Trzeba rozwiązać sprawę związaną z przejęciem gruntów. Z załatwieniem tego tak, żeby było jak najmniej bolesne dla wszystkich mieszkańców w przebiegu tej trasy – podkreślał wojewoda.
TRZY PASY RUCHU
Droga od Kacka do Chwaszczyna będzie miała dwie jezdnie, każda po trzy pasy ruchu. Do tego powstaną drogi serwisowe. Podobnie będzie rozbudowana Obwodnica Trójmiasta.
– To stara prawda, że żeby było lepiej, musi być gorzej. Będziemy oczywiście się starali te zatory minimalizować ale tego niestety nie ominiemy – przyznaje Radosław Kantak – dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
– Obwodnica Trójmiasta będzie rozbudowywana pod ruchem. Przez cały czas przejezdne muszą być dwa pasy w każdym kierunku – zapewniał dyrektor kontraktu Sławomir Suski.
– Mamy przygotowane modele efektywnej organizacji ruchu – zapewnia wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
Pierwsze zmiany na drogach w tym rejonie mają być widoczne na przełomie października i listopada.
INNA INWESTYCJA W TYM SAMYM CZASIE
Mniej więcej w tym samym czasie w Gdyni ma ruszyć budowa węzła Karwiny w rejonie skrzyżowania ulic Sopockiej i Strzelców. Na Wielkopolskiej natomiast powstanie buspas.
PRZEZNACZĄ 2 MILIARDY ZŁOTYCH
Pod koniec września firma Polaqua otrzymała już zgodę ma budowę odcinka Trasy Kaszubskiej Chwaszczyno-Szemud. Za wybudowanie liczącego w sumie 20 km fragmentu trasy firma otrzyma 817 mln zł. Dokumenty dla kolejnych odcinków do Luzina i Bożegopola Wielkiego mają być wydane w tym roku. Warta dwa miliardy złotych, 41-kilometrowa trasa ma powstać do końca 2021 roku.
Sebastian Kwiatkowski/mkul