Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wreszcie podpisała z firmą MTM umowę na przebudowę nowego skrzyżowania na Podwalu Przedmiejskim. Oprócz naziemnego przejścia dla pieszych w rejonie ul. Łąkowej powstaną tam lewoskręty dla samochodów. Na inwestycję urzędnicy przeznaczą 10,5 miliona złotych z budżetu miasta. Przedsięwzięcie jest opóźnione. Mieszkańcy na zawarcie kontraktu czekali 4 miesiące. Splot ulic miał być gotowy w grudniu 2019 r. Na dodatek wyszło na jaw, że prace potrwają pół roku dłużej, czyli 9 miesięcy, a nie jak planowano wcześniej – tylko 3 miesiące.
Umowa dotyczy gruntownej przebudowy. Jej realizacja to korzyści dla mieszkańców poruszających się komunikacją miejską czy rowerami. Nie będzie trzeba korzystać z przejścia podziemnego. Inwestycja ta jest istotna dla dalszej rewitalizacji obszaru Dolnego Miasta i podobna będzie do tej jaka została zrealizowana na skrzyżowaniu z ulicą Chmielną.
– Przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z ul. Łąkową. Ponadto zostanie utworzone przejście naziemne, zmodernizowany zostanie także 250-metrowy odcinek Podwala. Będą lewoskręty i pasy do zawracania – mówi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Oprócz wymiany nawierzchni, utworzone zostaną pasy dla rowerzystów i wyremontowane zostaną chodniki po obu stronach ulicy. Wykonawca przebuduje także torowisko i perony tramwajowe, by umożliwić dojście do przystanku Akademia Muzyczna.
Przebudowane zostaną również zatoki autobusowe. Dodatkowo zadanie przewiduje wykonanie kanalizacji deszczowej, instalacji sanitarnej i wodociągowej.
DŁUŻSZE PRACE NIŻ PLANOWANO
Zgodnie z treścią umowy prace przy przebudowie skrzyżowania zajmą wykonawcy aż trzykrotnie dłużej, czyli dziewięć miesięcy. Gdy otwierano oferty w przetargu na prace – w sierpniu 2019 r. – mowa była o trzech miesiącach. Według pierwotnego harmonogramu inwestycja powinna być gotowa.
Co ciekawe, zmiana nie wpłynęła na koszty realizacji przedsięwzięcia.
Opóźnienie spowodowane jest między innymi ze zmianą zakresu inwestycji. Pierwotnie DRMG chciała realizować inwestycję na podstawie pozwolenia na budowę. Urząd Wojewódzki dopatrzył się luk i DRMG musiało wszcząć procedurę wydania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej.
Maciej Naskręt