Projekt specustawy o Moście Tczewskim przygotowali parlamentarzyści Koalicji Obywatelskiej. W czwartek zaprezentowali jego szczegóły.
Przygotowany przez Koalicję Obywatelską projekt specustawy zakłada przejęcie należącej do samorządu przeprawy przez Skarb Państwa, a następnie jej odbudowę i przekształcenie w Muzeum Obrony Mostu w Tczewie, oddział Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Przywrócona miałaby zostać także funkcja komunikacyjna mostu.
– Ten most powinien być wizytówką Polski i sprawą wagi państwowej. Dziś podpiszemy projekt specustawy, która zagwarantuje finansowanie odbudowy z budżetu państwa. W najbliższych dniach projekt zostanie złożony w Sejmie – zapowiedziała posłanka KO Agnieszka Pomaska, przypominając wystąpienie Andrzeja Dudy z poprzedniej kampanii wyborczej, który mówił, że odbudowa Mostu Tczewskiego powinna być sprawą władz centralnych, a nie samorządu.
STAROSTWO NIE JEST W SANIE OPŁACIĆ INWESTYCJI
– To jedyny most na Wiśle, który jest we władaniu starostwa powiatowego. Od lat mówimy, że tczewskie starostwo nie jest w stanie sfinansować tej inwestycji. Dlatego składamy projekt ustawy, który opracowaliśmy po prośbach mieszkańców i społeczników – powiedziała Małgorzata Chmiel, posłanka KO.
O przejęcie zabytku przez państwo zabiegają samorządowcy i społecznicy, stojący za akcją „Most Tczewski jak Westerplatte”. Pod petycją w tej sprawie podpisały się prawie 4 tysiące osób. Inicjatywę poparli wszyscy kandydaci na prezydenta oprócz Marka Jakubiaka i Andrzeja Dudy, którego sztab nie przesłał odpowiedzi.
POTRZEBA JESZCZE 200 MLN ZŁOTYCH
XIX-wieczny most na Wiśle w Tczewie został zamknięty dla ruchu w 2011 roku z powodu złego stanu technicznego. Odbudowa rozpoczęła się rok później od remontu wieżyczek. W latach 2012-14 rząd PO-PSL przeznaczył na Most Tczewski w sumie 25 mln złotych. Z kolei w roku 2017 rząd PiS przekazał 31 mln złotych. Szacowany koszt dokończenia inwestycji to 200 mln złotych.
– Liczyliśmy na to, że odpowiedzialny rząd będzie w stanie kontynuować tę odbudowę. Zgłaszaliśmy wcześniej poprawki w tej sprawie, ale wszystkie zostały odrzucone – mówił w Tczewie Borys Budka, przewodniczący Platformy Obywatelskiej.
PRACE WSTRZYMANE
We wrześniu ubiegłego roku rozbiórkę powojennych przęseł, które mają zostać zastąpione repliką oryginalnej kratownicy, przerwał Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Obecnie starostwo powiatowe, właściciel mostu, nie ma zapewnionego finansowania kolejnych etapów prac. O tym, że trwają prace nad konkretnymi rozwiązaniami w tej sprawie, informował w połowie czerwca poseł PiS Kazimierz Smoliński. Nie ujawnił jednak szczegółów, dotyczących ewentualnego przejęcia mostu przez Skarb Państwa.
Budowa mostu w Tczewie trwała 6 lat i zakończyła się w 1857 roku. 1 września 1939 roku o godzinie 4:34 przeprawa została zbombardowana przez Niemców. Po II wojnie światowej most nie został odbudowany w oryginalnym kształcie. Po reformie administracyjnej z 1999 roku trafił pod zarząd powiatu, a jego stan techniczny pogarszał się z powodu braku funduszy na właściwe utrzymanie.
Wojciech Stobba/pb