9 firm i konsorcjów złożyło oferty w przetargu na drugą część budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Urząd Morski w Gdyni chce przeznaczyć na tę inwestycję ponad 687,5 miliona złotych.
Jak wyjaśnia rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, po to, by nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską była funkcjonalna, oprócz budowy zasadniczego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, trzeba przeprowadzić dodatkowe inwestycje. Chodzi m.in. o przebudowę toru wodnego na rzece Elbląg i budowę mostu obrotowego w Nowakowie. Na tę część projektu Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg w maju. Teraz poinformowano, że oferty złożyło 9 firm i konsorcjów zarówno polskich, jak i zagranicznych. Oferty od chętnych podmiotów zostały otwarte w czwartek.
Urząd Morski w Gdyni podał, że oferty opiewają na kwoty od 492,9 mln zł do 968,8 mln zł. Inwestor natomiast zamierza na to zadanie przeznaczyć 687,5 mln zł. Kierzkowska poinformowała, że obecnie komisja rozpoczyna pracę i zapoznają się z ofertami.
TRZY ETAPY INWESTYCJI
Od prawie roku w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwały prace najpierw przygotowawcze, a obecnie budowlane. Powstają tam m.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, powstaje sztuczna wyspa.
Drugi etapu inwestycji, którego dotyczy obecny przetarg, obejmie przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg. Będzie to odcinek o długości ok. 10,4 km. Na rzece zbudowane zostaną również niskie przystanie, a w miejscowości Nowakowo – około 650 metrów w kierunku południowym od istniejącego mostu pontonowego – powstanie most obrotowy.
Inwestycja obejmie także budowę nowego odcinka drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów oraz trasami dojazdowymi. Łączna długość dróg wyniesie około 1,5 km. Planuje się, że prace na rzece Elbląg i w jej pobliżu potrwają do 30 miesięcy.
W trzecim etapie budowy kanału żeglugowego pogłębiony zostanie tor wodny na Zalewie Wiślanym.
NOWY KANAŁ, NOWA DROGA WODNA
Jak przypomniał Urząd Morski w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 metrów głębokości.
Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 roku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą przekopu konsorcjum firm NDI i Besix.
PAP/am