Gdynia ogłosiła właśnie przetarg na budowę drugiej, tym razem dla północnej części miasta, bazy Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg. To ostatni element programu, zgodnie z którym Gdynia już od tej zimy własnym sumptem zadba o odśnieżanie głównych szlaków komunikacyjnych w mieście.
Jeśli przetarg na budowę bazy przy ul. Północnej uda się rozstrzygnąć za pierwszym razem, wyceniana na ok. 3 mln zł inwestycja gotowa będzie pod koniec grudnia. Urzędnicy zapewniają, że mimo tego wcześniejsze opady śniegu nie grożą paraliżem miasta.
– Baza południowa, która powstaje przy ul. Starochwaszczyńskiej, gotowa ma być w połowie listopada i nie ma ryzyka, aby ten termin nie został dotrzymany. Gdyby z różnych powodów, czy to wcześniejszych opadów śniegu, czy innych, jedna baza miała problemy operacyjne, to druga jest w stanie obsłużyć całe miasto – zapewnia Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
WZÓR Z INNEGO MIASTA
Gdynia organizując program Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg, wzoruje się na rozwiązaniach stosowanych w Grudziądzu. W sumie jego przygotowanie pochłonie ponad 30 mln zł. To m.in. koszt zakupu 18 specjalistycznych pojazdów z wymiennym osprzętem, budowy dwóch baz oraz utrzymania pracowników. Prawie połowa tej kwoty pochodzi z rządowego dofinansowania.
Gdynia odśnieżać będzie główne szlaki komunikacyjne. Utrzymaniem dróg osiedlowych, chodników i ścieżek rowerowych nadal zajmować się będą firmy zewnętrzne. Według szacunków urzędników, inwestycja w LiZUD zwróci się po maksymalnie 5 latach.
Marcin Lange/pb