Wielu chętnych na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Są oferty niższe niż budżet drogowców

22 oferty w przetargu na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła właśnie koperty w postępowaniu na projekt i budowę dwóch odcinków okalającej Trójmiasto od zachodu ekspresówki. Trasa ma połączyć Chwaszczyno z Żukowem i Straszynem.

Na każde z zadań wpłynęło po 11 ofert. Najtańszą ,na pierwszy fragment, złożyła firma Budimex na kwotę 715 milionów złotych. Na drugi konsorcjum Mirbud i Kobylarnia z kwotą prawie 777 milionów. Drogowcy na prace zamierzali wydać odpowiednio 771 milionów złotych i 864 miliony. A więc najtańsze oferty są niższe niż budżet drogowców o 143 miliony złotych.

 

Poniżej można zobaczyć wizualizację Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej:

 

DWUKROTNIE PRZESUWANY TERMIN

Ogłoszony pod koniec sierpnia przetarg spotkał się z ogromnym zainteresowaniem. Z powodu tysięcy pytań zainteresowanych firm termin składania ofert dwukrotnie przesuwano. Drogowcy podpisanie umowy na projekt i budowę planują na drugi kwartał przyszłego roku. 39-kilometrowa trasa powinna zostać ukończona do połowy roku 2025. 

Według pierwotnych planów prace nad 33-kilometrową trasą łączącą Chwaszczyno ze Straszynem wraz z 7-kilometrową obwodnicą Żukowa miały odbywać się w latach 2018-2020. Z powodu problemów z decyzją środowiskową trasa wypadła z planów inwestycyjnych drogowców, a przetarg na nią został zawieszony. Dokument po licznych skargach uzyskał ważność dopiero pod koniec 2018 roku.

PIENIĄDZE Z BUDŻETU PAŃSTWA

Droga według planów rządu miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Pozytywną opinię w tej sprawie wydał nawet Europejski Urząd Statystyczny, a Europejski Bank Inwestycyjny zgodził się współfinansować inwestycję. W czerwcu tego roku rząd przyjął jednak uchwałę o zwiększeniu nakładów na Program Budowy Dróg Krajowych, co zagwarantowało trasie finansowane z budżetu państwa.

W nowym Programie Budowy Dróg Krajowych znalazły się też trasy: Lębork-Bożepole Wielkie, Słupsk-Lębork, Koszalin-Sławno-Słupsk.

 

Sebastian Kwiatkowski/mm

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj