Dwanaście miesięcy na przebudowę Nabrzeża Norweskiego. Gdyński Port podpisał umowę z wykonawcą

Za rok zakończy się przebudowa Nabrzeża Norweskiego o długości 200 metrów w Porcie Gdynia. Wykonawcą prac, o wartości ok. 30 mln zł, będzie firma Strabag. Modernizacja Nabrzeża Norweskiego to część projektu pogłębiania toru podejściowego i akwenów Portu Gdynia.

Umowę z wykonawcą inwestycji Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zawarł w piątek. Kierownik działu marketingu i komunikacji korporacyjnej ZMPG Marcin Wojciechowski wyjaśnił, że przebudowa Nabrzeża Norweskiego jest elementem dużego projektu pn. „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”. Całkowity koszt tej inwestycji to niespełna 557 mln zł, z czego dofinansowanie z budżetu UE wynosi 273 mln zł.

– Po zakończeniu całego projektu Port Gdynia będzie mógł obsługiwać jednostki typu Baltmax, największe, które wpływają na Bałtyk – poinformował Wojciechowski.

12 MIESIĘCY PRAC

Prace przy Nabrzeżu Norweskim zostaną wykonane na całej długości, liczącej 200 metrów. Na ich wykonanie firma Strabag ma dwanaście miesięcy.

– Inwestycja polegać będzie na wyjściu w kierunku wody o 4 m palościanką, zwieńczoną oczepem żelbetowym, wyposażonym w urządzenia cumownicze i odbojowe oraz drabinki ratownicze. Natomiast palościanka posiadać będzie konstrukcję ażurową, co pozwoli na częściowe wygaszenie falowania w kanale portowym – wyjaśnił przedstawiciel gdyńskiego portu.

Przebudowa nabrzeża Norweskiego bezpośrednio jest związana z projektem pogłębiania toru podejściowego i akwenów Portu Gdynia. Prace przy realizacji pierwszych etapów inwestycji trwają od września 2017 roku. Pierwszym elementem było przebudowanie Obrotnicy nr 2, zwiększenie średnicy z 400 m do 800 m wraz z przebudową Pirsu nr III oraz robotami czerpalnymi.

POSZERZENIE WEJŚCIA WEWNĘTRZNEGO

Celem zwiększenia bezpieczeństwa nawigacyjnego statków oraz zachowania odpowiedniej szerokości kanału niezbędne jest także poszerzenie wejścia wewnętrznego w celu osiągnięcia szerokości do 140 m i przebudowa Ostrogi Północnej na terenie Portu Wojennego oraz Nabrzeża Portowego z wygaszaczem falowania. Równolegle Urząd Morski w Gdyni realizuje prace pogłębiania toru podejściowego do portu.

– Realizacja przebudowy Nabrzeża Norweskiego przyczyni się do poprawy parametrów nawigacyjnych samego portu, jak i wzrostu konkurencyjności transportu morskiego. Po zrealizowaniu inwestycji do portu będą mogły zawijać znacznie większe statki, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do 14,7 m (obecne maksymalne zanurzenie wynosi 13 m, a długość 340 m) – podał Wojciechowski.

Projekt pn. „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”, którego częścią jest „Przebudowa Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia” umożliwi rozwój relacji oceanicznych i dalszego rozwoju Portu Gdynia jako węzła europejskiego sieci bazowej TEN-T i punktu wejścia Korytarza Bałtyk – Adriatyk.

 
PAP/ako
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj