Spór o budżet UE nie zagraża przekopowi Mierzei Wiślanej, bo ta inwestycja jest finansowana ze środków krajowych i idzie zgodnie z planem – powiedział we wtorek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Dodał, iż stan zaawansowania prac to ok. 30 proc.
Gróbarczyk pytany w PR24, czy spór o budżet unijny nie zagraża realizacji ważnych inwestycji, w tym przekopowi Mierzei Wiślanej, odpowiedział: „Tu nie ma powiązania, ponieważ realizacja kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną pochodzi ze środków krajowych. Wiedzieliśmy, że mogą nastąpić wszelkiego rodzaju próby i perturbacje w ramach wstrzymania tej inwestycji, jeśli użyte byłyby środki unijne, w związku z tym wszelkim sposobem chcieliśmy uniknąć takiego stanu rzeczy” – poinformował.
WSZYSTKO ZGODNIE Z PLANEM
Wiceminister zaznaczył, że „inwestycja idzie zgodnie z planem”. – Od strony wody budowane są i zbrojone falochrony wschodni i zachodni. Budowany jest również układ drogowy, a więc most północny i południowy łącznie z instalowaniem poszczególnych elementów dróg oraz mostów i oczywiście przygotowywane jest podłoże pod śluzę – opisywał. Dodał, że budowana jest już także sztuczna wyspa. Ocenił zaawansowanie wszystkich prac na ok. 30 proc.
– Jesteśmy zgodnie z harmonogramem i nie przewidujemy jakichkolwiek opóźnień – podkreślił Gróbarczyk. Jak powiedział, spór o budżet nie zagraża również innym inwestycjom finansowanym ze środków unijnych, gdyż dotyczy on przyszłego budżetu, a środki na prowadzone obecnie programy są już zabezpieczone.
ZWIĘKSZONY BUDŻET
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie liczyć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości – 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku. Według rządu budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu i zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
Termin realizacji programu przekopu Mierzei Wiślanej to koniec pierwszego kwartału 2023 r. Pod koniec listopada tego roku rząd opowiedział się za zwiększeniem z 880 mln zł do 1,98 mld zł wartości programu, co uzasadniono wzrostem cen materiałów i robót budowlanych.
Według Urzędu Morskiego w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.
PAP/mk