Trwa wykup terenów pod CPK. Marcin Horała: zapłacimy godziwie, może z jakimś bonusem

Rozpoczęliśmy program dobrowolnych nabyć, negocjacje toczą się z niemal 200 właścicielami gruntów – mówił w poniedziałek wiceminister infrastruktury, pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała, odnosząc do pozyskiwania terenów pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.

 

Horała pytany w Programie I Polskiego Radia o wykup terenów pod Centralny Port Komunikacyjny wskazał, że są dwie drogi pozyskania nieruchomości. Jedna, jak tłumaczył, znana w Polsce od wielu lat i praktykowana przy budowie autostrad, dróg krajowych i innych dużych inwestycjach, „to procedura pozyskania ziemi na inwestycje celu publicznego”.

Horała wyjaśnił, że chodzi o procedurę wycen, wykupów i ewentualnie wywłaszczenia, jeżeli wykupić się nie da. – W naszym procesie inwestycyjnym ta procedura by się zaczęła pojawiać pewnie za rok, może półtora roku – powiedział. – Ale rozpoczęliśmy też program dobrowolnych nabyć, który jest czymś dodatkowym, poza procedurą standardową pozyskania ziemi – powiedział wiceminister. Dodał, że uruchomiono go ze względu na głosy części mieszkańców, „że chcieliby już wcześniej uregulować swoją sytuację”.

Z MOŻLIWYM BONUSEM

– Na zasadzie cywilno-prawnej zapraszamy do negocjacji. Na razie te negocjacje toczą się z blisko 200 właścicielami – powiedział Horała. – Chcemy zapłacić godziwie, chcemy zapłacić tyle, ile się należy, może z jakimś bonusem, który by rekompensował niedogodność, że ktoś musi się przeprowadzić – zapewnił pełnomocnik ds. CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

 

PAP/mk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj