Gotowe są podpory i zamontowano konstrukcję stalową ponad stumetrowego wiaduktu w ciągu ul. Ku Ujściu w Gdańsku – poinformował Przemysław Zieliński z PKP PLK. Obiekt powstaje w ramach rozbudowy infrastruktury kolejowej do portu w Gdańsku.
Wiadukt z dwoma pasami ruchu i chodnikiem zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Ku Ujściu, pomiędzy stacjami Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski.
– Gotowe są już podpory i zamontowano konstrukcję stalową wiaduktu. Pracownicy wykonują zbrojenie, a następnie będą betonować konstrukcję nośną. W kolejnym etapie przewidziano montowanie niezbędnego wyposażenia wiaduktu. Wzmacniany jest grunt w miejscach, gdzie powstaną wjazdy. Prace obejmują budowę nowej kanalizacji oraz przebudowę sieci elektroenergetycznej, telekomunikacyjnej, gazowej i wodno-kanalizacyjnej – wyjaśnił Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
NOWE TORY I PRZEBUDOWA
Pociągi jeżdżą już siedmioma nowymi torami na stacji Gdańsk Port Północny oraz nowym torem linii Gdańsk Kanał Kaszubski–Gdańsk Port Północny. Na stacji Gdańsk Port Północny ułożono ponad 25 km nowych torów oraz 81 rozjazdów. Modernizowane są kolejne tory i montowana jest nowa sieć trakcyjna.
Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa kolejarze prowadzą ruch pociągów z nowej nastawni. Zakończyła się przebudowa toru na szlaku Gdańsk Główny–Gdańsk Zaspa Towarowa. Montowane są następne odcinki torów i słupy sieci trakcyjnej. Przebudowa obejmuje m.in. most na rzece Strzyża. Obok przystanku Gdańsk Stadion Expo, po wzmocnieniu podłoża, układane są tory do ekspozycji taboru. Również na stacji Gdańsk Wiślany wymienione zostały tory. Przebudowywany jest ostatni odcinek linii Gdańsk Zaspa Towarowa–Gdańsk Wiślany.
Wiadukt w ciągu ul. Ku Ujściu powstaje w ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”.
SZYBSZY PRZEWÓZ TOWARÓW
Celem inwestycji prowadzonej przez PKP PLK jest zapewnienie szybszego przewozu większej liczby towarów do portu. Pociągi z ładunkami będą dłuższe, nawet 740-metrowe i cięższe, o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki nowym urządzeniom systemu sterowania ruchem kolejowym przewóz towarów będzie też sprawniejszy i bezpieczniejszy.
Wartość prac w Gdańsku to ponad 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne z instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) „Łącząc Europę”. Zakończenie wszystkich robót zaplanowane jest do końca 2021 r.
PAP/ako