Uniwersytet Gdański ma nowe logo. Zawarto w nim trzy symbole budujące tożsamość uczelni

Logo UG 110521 net

Senat Uniwersytetu Gdańskiego zdecydowaną większością głosów przyjął nowe logo uczelni. Prace nad identyfikacją trwały od lutego.

Akademickie oblicze Gdańska oraz silne związki z morzem, poszanowanie tradycji, ale i nowoczesność – tak podsumować można najkrócej nowy znak graficzny – logo Uniwersytetu Gdańskiego, które od 1 czerwca 2021 zastąpi dotychczasowe godło uczelni.

Podczas 50 lat istnienia Uniwersytetu Gdańskiego kilkakrotnie mówiono o konieczności zmiany jego logo w związku z niezbyt fortunnym wizualnie przyciężkim dużym U z wpisanym w nie G i nieczytelnym przy redukcyjnym skalowaniu godle Gdańska. Taką próbę podejmowano chociażby podczas obchodów 35-lecia UG, kiedy to na budynku Wydziału Filologicznego pojawił się motyw żagla, który miał być prekursorem nowego godła.

(Graf. Materiały prasowe/Uniwersytet Gdański)

 

JUBILEUSZ OKAZJĄ DO ZMIAN

W związku z rozpoczęciem obchodów 50-lecia uczelni zatwierdzono znak oparty o tarczę nawiązującą do herbu Gdańska z datami powołania placówki i rokiem jubileuszowym, który po jego zakończeniu miał zastąpić dotychczasowe logo. Proces ten jednak nie został szerzej skonsultowany, a decyzje podejmowane były bez zasięgnięcia opinii tak ważnych gremiów jak Senat UG czy Rada Uczelni.

– Cezura pięćdziesięciolecia naszej uczelni to faktycznie znakomity moment do opracowania i wdrożenia nowej identyfikacji wizualnej uniwersytetu. Dotychczasowy, mocno przestarzały logotyp, niepoddający się regułom funkcjonowania znaku w odwzorowaniach graficznych, cyfrowych i różnoformatowych, brak jasnych wytycznych tzw. „księgi znaku”, chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi, zmusza nas do opracowania kompletnie nowej, adekwatnej do współczesnych wyzwań strategii identyfikacji wizualnej znaku UG – wyjaśnia rektor, prof. Piotr Stepnowski.

 
 
IDENTYFIKACJA WIZUALNA

Prace nad nowym znakiem trwały kilka miesięcy, poprzedzone zostały zamkniętym konkursem z udziałem uznanych biur projektowych, konsultacjami na posiedzeniach Senatu oraz dyskusją w gronie ekspertów – grafików wyspecjalizowanych w identyfikacji graficznej.

– Identyfikacja wizualna, to nie tylko znak główny, to przede wszystkim unitarny, skrojony do potrzeb, rozbudowany system elementów graficznych, które wizualnie komunikują zamierzony przekaz. Ona jest jednym ze strategicznych elementów całości, który jest wizerunkiem danej instytucji. Identyfikacja wizualna musi być budowana w odpowiedni sposób. Do zamkniętego konkursu zostały zaproszone biura projektowe, które specjalizują się w kreowaniu wizerunku marek i mają w swoim portfolio znaczące wdrożenia w tym zakresie – dodaje członek zespołu, dr Adam Świerżewski.

Nowa identyfikacja została przyjęta przez Senat zdecydowaną większością głosów – 48 za, 4 przeciw, 3 wstrzymujące się oraz jednomyślnie zaaprobowana przez Radę Uczelni.

 
oprac.pb
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj