Marcin Horała: rozpoczynamy nowy etap w historii kolei w Polsce. Konferencja dot. podpisania umowy na prace przygotowawcze dla odcinka Warszawa-CPK-Łódź

Stawiamy na kolej przyszłości, chcemy przezwyciężyć niemożność poprzednich lat poprzez zaangażowanie ogromnych środków, także krajowych, także z budżetu państwa polskiego i także wspólnotowych na budowę planu inwestycji nowoczesnych kolei – powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki. Ponadto podczas spotkania na placu budowy odcinka kolei dużych prędkości w ramach CPK, na stacji Warszawa Zachodnia premier zapowiedział 200 mld zł inwestycji w całym kraju dot, m.in. infrastruktury drogowej i kolejowej.

Jak wskazał premier, „kolej była oczkiem w głowie największych, najbardziej nowoczesnych państw. To jednak niestety przez pierwsze 25 lat III RP nie miało miejsca”. Zdaniem szefa rządu „polska kolej wjechała w koleiny, które były bardzo niedobre dla jej rozwoju, były właściwie antyrozwojem”.

Wspominając o nowych inwestycjach kolejowych Morawiecki zadeklarował, że „tu stawiamy na kolej przyszłości, tu chcemy przezwyciężyć niemożność poprzednich lat poprzez zaangażowanie ogromnych środków, także krajowych, także z budżetu państwa polskiego i także wspólnotowych na budowę planu inwestycji nowoczesnych kolei”.

Według niego podróż z centrum Warszawy do Centrum Łodzi skróci się dzięki temu do 45 minut. – To coś, co niedawno przekraczało wyobraźnię nas, Polaków, że taka inwestycja może być zrealizowana – powiedział premier.

KOLEJE WYMAGAJĄ WYOBRAŹNI

Jak mówił szef rządu przed podpisaniem umowy na wykonanie prac przygotowawczych dla budowy pierwszego odcinka kolei dużych prędkości, koleje wymagają wyobraźni także związanej z realizacją całościowego planu gospodarczego. – I takim właśnie planem jest Polski Ład. Takim planem, częścią tego planu jest CPK, czyli centralny port lotniczy wraz z połączeniami kolejowymi, z połączeniami drogowymi – zaznaczył premier.

Morawiecki podkreślił, że jest to plan, który zupełnie przebuduje architekturę połączeń w ramach całej Polski. – Tak wiele mamy jeszcze do naprawienia, tak wiele do poprawy, tak wiele do zainwestowania – stwierdził.

Premier Mateusz Morawiecki zaznaczył, że ten jeden z największych placów budowy w Polsce świadczy o tym, jak poważnie rząd podchodzi do tego wyzwania, jak zasadniczo zmienia układ komunikacyjny i wzmacnia powiązania międzyregionalne w Polsce. „Tak, żeby cała Polska mogła rozwijać się równomiernie” – powiedział.

Jak wskazał premier, plac budowy jest też swego rodzaju symbolem – symbolem przełamania niemożności. „To w perspektywie kilku najbliższych lat na pewno ponad 200 mld zł inwestycji w całym kraju – powiedział.

– Inwestycje kolejowe poprawiają jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo przemieszczania się i komfort, ale także zwiększają możliwości biznesowe, gospodarcze i inwestycyjne w Polsce – powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki.

Dodał, że inwestycje w kolej wpisują się na filozofię jego rządu.

– Kolej i inwestycje kolejowe wymagają podejścia biznesowego, ale także odpowiedzialnego państwa, które wejdzie w tę przestrzeń, w której nie da się wykonać inwestycji siłami wolnego rynku. To jest filozofia działania naszego rządu, naszego państwa – tak, wolny rynek, tak, efektywność, przedsiębiorczość, ale w wielu miejscach przedsiębiorcze państwo jest potrzebne do wykonania inwestycji – powiedział premier.

Z MYŚLĄ O PRZYSZŁYCH POKOLENIACH

Zwrócił uwagę, że z inwestycji w koleje Polacy będą korzystać przez wiele lat.

– Modernizacja i przebudowa torów kolejowych w Polsce to praca na długie lata, ale też praca, którą wykonujemy nie tylko z myślą o „tu i teraz”, ale także z myślą o przyszłych pokoleniach. Praca, której efekty będą służyć nam wiele lat, w kolejnych dekadach – dodał Morawiecki.

RDZEŃ PROGRAMU

Zbudowanie nowego systemu transportowego Polski doda dynamiki rozwojowi gospodarczemu – powiedział w poniedziałek wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Budowa nowych linii kolejowych to rdzeń programu inwestycyjnego CPK – zaznaczył.

– Dzisiaj, tutaj, w tym miejscu rozpoczynamy nowy etap w historii kolei w Polsce, w historii transportu kolejowego w Polsce – powiedział Horała podczas konferencji dot. podpisania umowy na prace przygotowawcze dla odcinka Warszawa-CPK-Łódź. Konferencja została zorganizowana na placu budowy dworca Warszawa Zachodnia.

Jak mówił wiceminister, polska kolej przez wiele lat była zaniedbywana.

– Budowa nowych linii kolejowych to jest rdzeń programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Bardzo często jest on kojarzony tylko z samym lotniskiem, z dużym hubowym lotniskiem. Ale, jak spojrzymy chociażby na wielkość nakładów, to głównym jego elementem jest budowa nowych linii kolejowych, prawie 1800 km całkowicie nowych linii – powiedział.

Jak wskazał, ta budowa zaczęła się na dworcu Warszawa Zachodnia. – W ramach przebudowy dworca Warszawa Zachodnia, te pierwsze kilka kilometrów linii do CPK już teraz jest budowane, wyprowadzane z tego węzła, żeby później do nich dowiązać dalszy odcinek tej linii – tłumaczył.

Horała wskazał, że zbudowanie nowego systemu transportowego Polski pozwoli „dodać dodatkowej dynamiki naszemu rozwojowi gospodarczemu, naszej gospodarce”. Jego zdaniem realizacja programu inwestycyjnego w rozbudowę infrastruktury kolejowej przełoży się m.in. na udogodnienia dla osób szukających w Polsce lepszego zatrudnienia.

– Dzięki szybkim połączeniom kolejowym praktycznie po całej Polsce nagle okaże się, że ten promień, w którym można szukać dla siebie pracy znacznie się rozszerzył, że każdy Polak ma znacznie więcej możliwości znalezienia dobrej, odpowiadającej mu pracy – powiedział pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

– To tylko jeden przykład tego, jaki przełom w życiu Polaków realizacja tego programu przyniesie, a ta realizacja już się zaczęła – podkreślił.

„DOTRZYMUJEMY SŁOWA”

– Rząd premiera Mateusza Morawieckiego podjął decyzję o budowie nowego dworca Warszawa Zachodnia dotrzymujemy słowa i realizujemy to, co było nadzieją i wielkim planem poprzednich pokoleń – powiedział w poniedziałek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Bo przecież nie dalej jak jeszcze przed dziesięcioma laty ekipy rządowe PO obiecywały mieszkańcom Warszawy, obiecywały mieszkańcom Polski, że Warszawa Zachodnia, wielki dworzec kolejowy, jeden z największych w Polsce będzie wybudowany. Problemem było to, że to były tylko słowa – powiedział minister na briefingu prasowym podczas wizyty na placu budowy nowego dworca Warszawa Zachodnia.

Natomiast – jak zaznaczył – to nasz rząd, którego mam olbrzymią satysfakcję i zaszczyt być członkiem, rząd pana premiera Mateusza Morawieckiego podjął decyzję, że budujemy Warszawę Zachodnią. – Budujemy dla pasażerów, którzy przyjeżdżają tutaj ponad tysiącem pociągów zatrzymujących się każdej doby na tej stacji. Budujemy stację kolejową dla mieszkańców Warszawy. Realizujemy to, co było nadzieją, co było również wielkim planem poprzednich pokoleń – podkreślił Adamczyk.

 

PAP/pOr

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj