Rozpoczęły się konsultacje publiczne polityki rozwoju lotnictwa cywilnego. Horała: „Mamy szansę wzmocnić pozycję Polski”

Branża lotnicza wychodzi z fazy stagnacji wywołanej koronawirusem; mamy szansę wzmocnić pozycję Polski w obszarze lotnictwa i być liderem w naszym regionie Europy – ocenił w czwartek wiceminister infrastruktury Marcin Horała, przedstawiając politykę rozwoju lotnictwa cywilnego.

– Transport lotniczy w Polsce, tak jak i na całym świecie, przechodzi jeszcze kryzys, który jest bezprecedensowy w historii, kryzys spowodowany pandemią COVID-19. Ta stagnacja się kończy, widzimy, że ruch lotniczy wraca – powiedział w czwartek Marcin Horała podczas konferencji prasowej w sprawie rozpoczęcia konsultacji publicznych polityki rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 roku (z perspektywą do 2040 roku).

OGROMNE PERSPEKTYWY PRZED POLSKIM LOTNICTWEM

Jak przekazał wiceminister, w czerwcu ruch lotniczy zbliża się do 50 proc. tego, co było przed pandemią i rośnie, a „jeszcze niedawno było to 10-15 proc.”. – Mamy ogromną szansę być jednymi z pierwszych w tym wyścigu w światowym biznesie lotniczym. Mamy szansę wzmocnić pozycję Polski, mamy szansę na to, żebyśmy byli w obszarze lotnictwa, w ważnej dziedzinie gospodarki, liderami w naszym regionie Europy. Służyć temu będzie m.in. właśnie przedstawiana dzisiaj polityka rozwoju lotnictwa cywilnego, wdrożenie przyjętych w niej założeń – powiedział Horała.

Wiceminister przekazał, że polityka rozwoju lotnictwa cywilnego uzupełnia „pewien brak w systemie dokumentów rozwojowych państwa; wpisuje się w Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju, w strategię zrównoważonego rozwoju transportu”.

POTRZEBA OPRACOWANIA NOWEJ POLITYKI ROZWOJU

Jak powiedział, od 2007 roku obowiązującym w Polsce dokumentem strategicznym dotyczącym transportu lotniczego był „Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych”. Horała tłumaczył, że z biegiem czasu dokument ten stawał się coraz mniej aktualny, został on częściowo zrealizowany, a częściowo się przeterminował. – Stąd potrzeba opracowania nowej polityki rozwoju, która wskaże ramy dla rynku lotniczego w perspektywie 10-20 lat – powiedział.

Wiceminister infrastruktury podkreślił, że jednym z najważniejszych zagadnień w nowej polityce rozwoju jest scenariusz powrotu ruchu lotniczego po pandemii; uwzględnia ona także powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

 

PAP/am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj