Prestiżową nagrodę Shippax Award otrzymała Stocznia Remontowa Shipbuilding za hybrydowy prom pasażerski z napędem bateryjnym Festøya.
Festøya spełnia rygorystyczne międzynarodowe przepisy dotyczące poziomu emisji szkodliwych substancji i gazów cieplarnianych. Jest jednym z najbardziej energooszczędnych statków w swojej klasie – podczas pracy w normalnym trybie cała wymagana moc pobierana jest z dwóch pakietów akumulatorów doładowywanych z sieci lądowej podczas postoju statku przy nabrzeżu (taki postój trwa zazwyczaj około jedenastu minut). Prom jest wyposażony również w zasilane biodieslem agregaty prądotwórcze, które jednak mają być wykorzystywane tylko w sytuacjach awaryjnych. Okrętowy system elektroenergetyczny daje też możliwość jednoczesnego wykorzystania akumulatorów i agregatów, na przykład w trybie oszczędzania energii w godzinach szczytu.
NIE TYLKO EKOLOGICZNY, ALE RÓWNIEŻ EFEKTYWNY
Wyposażenie miało być maksymalnie efektywne – przykładowo pędniki zostały zintegrowane z silnikami elektrycznymi zapewniającymi wysoką sprawność nawet przy bardzo małych obciążeniach. Statek ma też zamontowany nowoczesny system ogrzewania i wentylacji. Warto również wspomnieć o wydzieleniu pomieszczeń dla pasażerów pod pokładem samochodowym, co znacznie poprawia przepływ osób i zwiększa ogólną dostępność statku.
oprac. MarWer