To całkowicie nowa i nowatorska inicjatywa Instytutu Pamięci Narodowej – powstało Biuro Nowych Technologii. Projekty BNT – udostępniane m.in. na smartfonach i goglach VR – mają docierać do młodych ludzi z wartościowym i atrakcyjnym cyfrowo przekazem historycznym. – Edukacja historyczna musi znaleźć ścieżkę dialogu z młodym pokoleniem – podkreśla prezes IPN Karol Nawrocki.
– Biuro Nowych Technologii będzie odpowiadać za multimedialny, nowoczesny przekaz edukacyjny o polskiej historii, skierowany do młodszego pokolenia Polaków – podkreślił prezes IPN Karol Nawrocki, który w Warszawie na konferencji prasowej pod hasłem „Najnowsza historia, najnowsze technologie” przedstawił wspólnie z współpracownikami założenia i cele strategiczne nowego przedsięwzięcia.
MŁODZI ODBIORCY TO PRIORYTET
Prezes IPN zapowiedział przy tym, że w najbliższych latach edukacja IPN będzie inkluzywna, czyli skierowana do wszystkich grup odbiorców. – Będziemy z przekazem o polskim doświadczeniu dotyczącym XX wieku trafiać wszędzie tam, gdzie można opowiedzieć o naszej historii, o walce i o cierpieniu polskiego narodu w obliczu dwóch systemów totalitarnych: niemieckiego nazizmu i sowieckiego komunizmu – mówił Nawrocki.
Podkreślił, że dla IPN kluczową sprawą jest dotarcie do młodszych pokoleń Polaków, którzy czekają na skuteczny przekaz edukacyjny o polskiej historii najnowszej.
– Niech o tym, jak mocny i ważny jest rynek wirtualnych mediów, ale także rynek gier komputerowych, świadczą liczby. Około trzech miliardów osób na całym świecie dotyka rynku medialnego, rynku gier komputerowych, a te liczby dla Polski mówią o kilkunastu milionach, dlatego IPN nie może pozostać bierny i tylko przyglądać się zmieniającej się rzeczywistości. Stąd pomysł powołania Biura Nowych Technologii – wyjaśnił prezes IPN.
KSZTAŁTOWANIE TOŻSAMOŚCI U NAJMŁODSZYCH
Biurem Nowych Technologii IPN pokieruje Magdalena Hajduk, która wcześniej była szefową Działu Komunikacji i Promocji w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
– Głównym założeniem BNT jest przeprowadzenie transformacji cyfrowej, oferty edukacyjnej, naukowej i wydawniczej Instytutu Pamięci Narodowej. Najważniejszym założeniem jest to, żeby wykorzystując nowe technologie uczyć młodzież i nie tylko młodzież najnowszej historii Polski. Projekty BNT pozwolą kształtować tożsamość narodową odbiorców już w ich najmłodszych latach – zapowiedziała Hajduk, zwracając uwagę, że obecny popyt na nowe technologie wymusza na IPN dostosowanie się do nowego audytorium.
IPN podkreśla, że jednym z głównych zadań powołanego Biura Nowych Technologii jest docieranie do młodych ludzi z wartościowym, ale też atrakcyjnym cyfrowo przekazem historycznym, który trafi do ich wrażliwości i przede wszystkim zainteresuje opowieścią o historii. Projekty BNT będą wykorzystywały najnowsze technologie informatyczne, spełniając walory edukacyjne. IPN udostępni je na komputerach, smartfonach, tabletach czy goglach VR.
Projekty BNT mają też posłużyć nauczycielom m.in. w przygotowywaniu – jak zaznacza Instytut – nowatorskich lekcji historii wspieranych przez technologie oparte na wirtualnej rzeczywistości. Strefy nowych technologii powstaną także w oddziałach IPN.
IPN dodaje, że nie zabraknie projektów edukacji teatralnej oraz półkolonii historycznych aktywizujących dzieci i młodzież do nauki historii za pomocą sztuki oraz multimedialnych projektów edukacyjnych. Biuro planuje także współpracę z uczelniami technicznymi w celu realizacji wspólnych projektów ze studentami.
ANIMOWANI BOHATEROWIE NIEPODLEGŁEJ
Poza prezentacją Biura Nowych Technologii podczas spotkania z dziennikarzami odbyła się również inauguracja projektu „Bohaterowie Niepodległej”, przygotowanego przez Biuro Edukacji Narodowej (BEN). Ta multimedialna inicjatywa edukacyjna, którą przedstawił dyrektor BEN Adam Hlebowicz, będzie złożona z serii 4-6 minutowych filmów animowanych w konwencji nawiązującej do współczesnych gier komputerowych oraz animacji 2D o charakterze komiksowym.
Animacje te, które będą powstawać na bazie wcześniej opublikowanych broszur edukacyjnych IPN, będą ukazywać heroizm osób zasłużonych dla polskiej idei niepodległości. – To są bohaterowie na miarę Hollywood i wielkich produkcji filmowych. Postaraliśmy się przedstawić ich w języku współczesnym, tak, by młody odbiorca przyjął daną postać jako własną, żeby ją zrozumiał, żeby wszedł w ten świat od strony wyobraźni gier komputerowych – mówił Hlebowicz.
Prezentowanie wszystkich animacji i ich bohaterów, często zapomnianych, obliczone jest na kilka lat.
Projekt multimedialny „Bohaterowie Niepodległej” skierowany jest do młodzieży szkolnej w wieku 10+, a także nauczycieli historii poszukujących ciekawych pomocy dydaktycznych oraz pasjonatów gier komputerowych. Pierwszy odcinek serii przedstawia sylwetkę żołnierza-poety Bogusława Szul-Skjöldkrona, który był skautem i legionistą, a w 1918 r. został szefem sztabu wojsk polskich w północnej Rosji.
– To oficer Armii Polskiej we Francji i 52. Pułku Strzelców Kresowych. Zginął w czasie wojny polsko-bolszewickiej 1920 r. Kawaler Orderu Virtuti Militari, wybitny autor wielu pieśni wojskowych – przypomniał IPN.
PAP/raf