Użyteczne, estetyczne i lepiej pochłaniające wodę. W gdańskim Brzeźnie powstanie zielone torowisko

Zielone torowisko ma powstać przy Domu Zdrojowym w Brzeźnie. Planuje się także budowę wspólnego przystanku dla linii 3 i 5. Chodzi o około stumetrowy odcinek pomiędzy ulicą Zdrojową a Południową.

Zazielenienie torowiska to zadanie realizowane w ramach projektu w Budżecie Obywatelskim na rok 2021. Złożyło go Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego.

BEZ OGRANICZEŃ DLA RUCHU

– Trawiasty dywan będzie się komponować na pewno ze skwerem, który powstaje w ramach rewitalizacji Domu Zdrojowego. Wykonawcy, którzy będą realizować ten projekt, muszą pamiętać o tym, by zabudowa toru nie tworzyła ograniczeń ruchu tramwajowego, szczególnie chodzi tutaj o ograniczenia prędkości. Należy również uwzględnić fakt, że planowane jest przeniesienie w to miejsce przystanku Brzeźno, by powstał tam wspólny 45-metrowy peron dla linii 3 i 5 – wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Powstanie zielonego torowiska wiąże się z wieloma korzyściami. Jak tłumaczy Zygmunt Gołąb, to m.in. redukcja drgań i hałasu przejeżdżających tramwajów, zatrzymywanie wody czy też redukcja lokalnych podtopień. Do zalet należy zaliczyć także pochłanianie miejskich zanieczyszczeń oraz spalin samochodowych, utworzenie mikroklimatu czy obniżenie temperatury otoczenia w upalnie dni.

POZYTYWNY WPŁYW

Gdańskie Wody oceniają szereg projektów złożonych do Budżetu Obywatelskiego. W kwestii zielonego torowiska opinia jest pozytywna.

– Szczególnie cieszą nas pomysły związane z zagospodarowaniem wód opadowych w zieleni miejskiej. Takim przykładem jest zielone torowisko, które w najbliższym czasie ma postać w Brzeźnie. Torowisko obsiane trawą to dodatkowe tereny zieleni, które bardzo pozytywnie wpływają na zwiększenie odporności miast na skutki zmian klimatu, magazynują deszczówkę, poprawiają jakość powietrza oraz estetykę otoczenia – mówi Agnieszka Kowalkiewicz, rzecznik prasowy Gdańskie Wody.

ZADANIE DLA PROJEKTANTA

Jak wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, projektant w swoim opracowaniu ma uwzględnić technologię odizolowania zabudowy roślinnej od istniejącej podbudowy torowiska, nawierzchni szynowej i wykonanie przyszynowych skrzynek kontrolnych.

– W ramach przedmiotu zamówienia należy wykonać projekt zielonej zabudowy torowiska w torze o nawierzchni podsypkowej na trasie tramwajowej pomiędzy ulicą Zdrojową i ulicą Południową. Zakres prac projektowych obejmuje m.in. inwentaryzację terenu, projekt budowlany i wykonawczy, specyfikacje techniczne wykonań odbioru robót budowlanych, przedmiary robót oraz kosztorysy inwestorskie – dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Magistrat czeka na oferty na wykonanie dokumentacji do czwartego października. Sama realizacja przez autorów projektu została wyceniona przed dwoma laty na niespełna 80 tys. zł.

 

Marta Włodarczyk/ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj