Ponad połowa menadżerów i specjalistów woli kreatywnie pracować w domu. Ale na spotkania wybierają biuro

Około 56 proc. menadżerów i specjalistów preferuje wykonywanie tzw. prac kreatywnych w domu – wynika z raportu na temat preferencji i oczekiwań pracowników wobec stosowanych na rynku modeli pracy. Natomiast w przypadku spotkań z pracownikami czy klientami większość badanych zdecydowanie woli biuro, niż dom.

Kwestia pracy zdalnej dzieli menedżerów oraz pracowników korporacji na dwie niemal równe grupy – wskazano w raporcie pt. „Elastyczność specjalistów i menedżerów na rynku pracy”, przygotowanego przez Cushman & Wakefield oraz Antal. Jedni twierdzą, że to praca poza biurem daje większą efektywność, drudzy natomiast uważają, że prawdziwa praca jest w biurze i jeśli nie widzą swoich pracowników, to znaczy, że ci nie pracują. Przypomniano, że obecnie pracujemy według systemu stworzonego w 1817 roku przez Roberta Owena, który zaproponował dziennie osiem godzin na pracę, osiem godzin na rekreację i osiem godzin na odpoczynek.

PANDEMIA ZMIENIŁA PODEJŚCIE

Autorzy badania zwrócili uwagę, że przed pandemią dla wielu pracowników codziennością był dojazd do pracy trwający często godzinę i kolejną godzinę z powrotem, co znacząco skracało czas poświęcony na życie prywatne. Zmieniało się dopiero w marcu 2020 r. wprowadzeniem ograniczeń antycovidowych.

– Niejako wymuszona praca zdalna pokazała firmom, że świat nie wywraca się do góry nogami, gdy pracownicy wykonują swoje zadania z domu. Pracownicy, którzy dzięki wyeliminowaniu dojazdów do biura więcej czasu mogą spędzić na rekreacji, często są nawet bardziej zaangażowani oraz efektywni. Więc albo zacznijmy właściwie planować miasta, albo wdrażajmy hybrydowy model pracy – wskazała Dominika Kowalska, specjalistka z Cushman & Wakefield.

KONTAKT Z KLIENTEM – W BIURZE

W raporcie napisano, że jeżeli chodzi o specjalistów i menedżerów, to w przypadku spotkań z pracownikami czy klientami większość z badanych woli biuro niż pracę z domu. – Ankietowani zauważają potrzebę budowania zaangażowania poprzez kontakty face to face, szczególnie w przypadku burzy mózgów w zespole (59 proc.), spotkań zewnętrznych z potencjalnym klientem (57 proc.) oraz wewnętrznych w ramach firmy (56 proc.). W przypadku pracy indywidualnej oraz kreatywnej ankietowani preferują wykonywanie swoich obowiązków z domu: odpowiednio 78 proc. i 56 proc. – czytamy w raporcie.

PRACODAWCY WOLĄ MIEĆ PRACOWNIKÓW „NA OKU”

Zaznaczono, że pracodawcy preferują system pracy stacjonarnej od systemu zdalnego, jednakże aby go wprowadzić, jednocześnie dbając o satysfakcję pracowników, muszą zmodyfikować przestrzeń biurową, jako że 86 proc. specjalistów i menedżerów oczekuje, że biura staną się bardziej elastyczne i będą zapewniać pracownikom szybką zmianę miejsc w zależności od wykonywanych przez nich zadań.

PAP/raf

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj