Pierwsza część budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną zrealizowana w 86 procentach. Urząd Morski w Gdyni przedstawił aktualny stan prac

Na koniec 2021 roku osi?gni?to 86 proc. realizacji pierwszej cz??ci budowy drogi wodnej ??cz?cej Zalew Wi?lany z Zatok? Gda?sk? – podsumowa? zaawansowanie prac przy przekopie przez Mierzej? Wi?lan? inwestor, którym jest Urz?d Morski w Gdyni.


W ramach inwestycji powsta?y dwa mosty obrotowe, na falochronach zako?czono pogr??anie ?cianek szczelnych, a w ?luzie zrealizowano wi?kszo?? prac ?elbetowych i zamontowano dwie bramy. 

PONAD 2,8 TYSI?CA PRACOWNIKÓW

Urz?d Morski wskaza?, ?e w 2021 roku na budowie przekopu mi?dzy Zatok? Gda?sk? a Zalewem Wi?lanym prowadzone by?y tak?e prace m.in. przy budowie sztucznej wyspy, kana?u ?eglugowego czy budynku Kapitanatu Nowy ?wiat. W prace te zaanga?owanych by?o ponad 2,8 tys. osób.

– Pomimo kolejnego roku pandemii inwestycje infrastrukturalne nie spowalniaj?. Dotyczy to równie? budowy drogi wodnej ??cz?cej Zalew Wi?lany z Zatok? Gda?sk?. Inwestycja jest mocno zaawansowana, wszystkie jej cz??ci s? lub w najbli?szym czasie b?d? realizowane, tak aby ten d?ugo oczekiwany szlak wodny zafunkcjonowa? w pe?ni w 2023 roku – podkre?li? minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

DRUGI ETAP TAK?E W REALIZACJI 

– Na koniec 2021 roku osi?gn?li?my 86 proc. realizacji pierwszej cz??ci budowy drogi wodnej ??cz?cej Zalew Wi?lany z Zatok? Gda?sk? – przekaza? dyrektor Urz?du Morskiego w Gdyni Wies?aw Piotrzkowski. – Trwaj? równie? prace przy cz??ci drugiej, gdzie wykonawca kontynuuje prace zbrojarskie na podporze mostu w Nowakowie, roboty kafarowe zwi?zane z obudow? brzegów na pi?ciu odcinkach rzeki Elbl?g oraz prace instalacyjne i drogowe.

Na chwil? obecn? zaawansowanie na drugiej cz??ci zadania to 11,5 proc.

PRZETARG NA TRZECI ETAP 

W po?owie listopada pozytywnie dla Urz?du Morskiego w Gdyni zako?czy?o si? post?powanie odwo?awcze od decyzji w sprawie zezwolenia na realizacj? inwestycji w ramach drugiej cz??ci. Dyrektor wyja?ni?, ?e na trzeci? cz??? zadania, a mianowicie pog??bianie toru wodnego na odcinku 10,2 km na Zalewie Wi?lanym, trwa obecnie post?powanie przetargowe. – Dokonali?my ju? otwarcia ofert, teraz s? one analizowane przez komisj? przetargow? – podkre?li? Piotrzkowski.

Jak poda? Urz?d Morski w Gdyni, dzi?ki budowie kana?u na Mierzei Wi?lanej jednostki o zanurzeniu do 4,5 metra, d?ugo?ci do 100 metrów oraz szeroko?ci do 20 metrów b?d? mog?y przep?ywa? z Zatoki Gda?skiej na Zalew Wi?lany. Inwestycja rozpocz??a si? w pa?dzierniku 2019 roku i jej pierwszy etap zako?czy si? w bie??cym, 2022 roku. Inwestorem jest Urz?d Morski w Gdyni. 

PORT, KANA?, UK?AD DROGOWY 

Zakres prac obejmuje budow? portu os?onowego od strony Zatoki Gda?skiej, kana?u ?eglugowego ze ?luz? i konstrukcj? zamkni?? wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki i Zalewu, a tak?e nowy uk?ad drogowy z obrotowymi mostami, które umo?liwi? przejazd nad kana?em przed ?luz? i za ?luz?, oraz budow? sztucznej wyspy.

– Dot?d prace odbywa?y si? zgodnie z przyj?tym harmonogramem. Mamy nadziej?, ?e dzi?ki sprzyjaj?cym warunkom atmosferycznym oraz wysokiemu zaanga?owaniu wszystkich pracowników nadal uda si? utrzyma? takie tempo robót – mówi Jacek Szyma?ski, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.

– Dotychczas pogr??ono oko?o 98 proc. wszystkich ?cianek szczelnych, czyli 17,5 km. Zrealizowano te? 96 proc. zakresu prac ziemnych do poziomu „0”, 59 proc. robót czerpalnych z zakresu kana?u ?eglugowego (czyli prawie 574,5 tys. metrów sze?ciennych) oraz 52 proc. z zakresu toru wodnego (ponad 413,1 tys. metrów sze?ciennych). Wykonano te? wszystkie mikropale – przekaza? dyrektor projektu.

TECHNOLOGIA ZASTOSOWANA PO RAZ DRUGI NA ?WIECIE

– Dostarczono ju? tak?e ponad 519 tys. ton kamienia, co daje 94 proc. za?o?onej ilo?ci. Wyprodukowano 97 proc., czyli oko?o 9,9 tys. sztuk prefabrykatów betonowych „x-block plus”, dzi?ki którym zmniejsza si? ilo?? betonu na falochronach, skraca si? czas monta?u i zwi?ksza odporno?? na zmiany klimatyczne – zaznaczy? Szyma?ski.

Inwestor przypomnia?, ?e tego typu prefabrykaty po raz pierwszy zastosowano na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Os?onowej, b?d?cej g?ówn? tam? i grobl? w Holandii. Przekop Mierzei jest wi?c drug? budow? w Europie i na ?wiecie, gdzie si? je wykorzystuje.

Przekaza? te?, ?e o wyj?tkowo?ci inwestycji ?wiadcz? te? m.in. mosty obrotowe – jedne z najd?u?szych tego typu obiektów w Polsce. Most obrotowy w Nowakowie, którego budow? ju? rozpocz?to w ramach drugiej cz??ci inwestycji, b?dzie sk?ada? si? z prz?se? o ??cznej rozpi?to?ci 103 metrów.

PRECYZJA CO DO MILIMETRA 

??czna d?ugo?? jednego z dwóch mostów na Mierzei Wi?lanej (etap pierwszy) to ponad 60 metrów, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwag? to ok. 550-560 ton. Ka?dy z tych mostów sk?ada si? z 44 elementów, które wytworzone zosta?y w zak?adzie prefabrykacji konstrukcji stalowych, dowiezione na budow? i jak klocki z?o?one w ca?o??. Najci??szy z pojedynczych elementów wa?y? ponad 48 ton. Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, mosty zosta?y zmontowane co do milimetrów i wywa?one co do kilogramów. Oba mosty – pó?nocny i po?udniowy – maj? ju? pozwolenie na u?ytkowanie. Od czerwca ubieg?ego roku ruch odbywa? si? po mo?cie po?udniowym; obecnie kierowcy korzystaj? z mostu pó?nocnego.

Urz?d Morski w Gdyni przekaza?, ?e post?p prac jest widoczny równie? m.in. w rejonie ?luzy i kana?u ?eglugowego, czyli w miejscach newralgicznych dla inwestycji. ?luza zapewnia bowiem bezpieczn? ?eglug? w warunkach zmiennych stanów wody po obu stronach Mierzei Wi?lanej.

PIERWSZA CZ??? PRAC ZBLI?A SI? DO KO?CA 

W ?luzie zrealizowano wi?kszo?? prac ?elbetowych. Zamontowano dwie bramy w kieszeni po?udniowej. W ca?o?ci zrealizowano dostawy dla zamkni?? bram pó?nocnych. Prowadzone s? prace zwi?zane z budow? bloków nap?dowych – po?udniowego i pó?nocnego. – Poza tym testowana jest brama po?udniowa – podkre?li? Andrzej Ma?kiewicz, naczelnik Wydzia?u Realizacji Inwestycji w Urz?dzie Morskim w Gdyni.

??cznie w ramach budowy ?luzy powstan? cztery bramy s?u??ce do jej zamykania. Ka?da z nich z?o?ona jest z sze?ciu segmentów, a ka?dy segment z 730 elementów. Jedna brama wa?y oko?o 160 ton, a najci??szy z jej elementów – 33,56 ton.

Prace w ramach pierwszej cz??ci budowy drogi wodnej ??cz?cej Zalew Wi?lany z Zatok? Gda?sk? maj? si? zako?czy? jeszcze w tym roku, a ca?a inwestycja w 2023 roku – wskaza? inwestor.

 

PAP/raf

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj