Jak bardzo zaawansowana jest już budowa Przekopu Mierzei Wiślanej? „Pierwszy etap ukończyliśmy niemal w 90 procentach”

Przekop Mierzei Wi?lanej jest jedn? z kluczowych inwestycji, a pocz?tek roku to dobry moment, ?eby podsumowa? dotychczasowe prace. W rozmowie z Ann? R?bas Magdalena Kierzkowska, rzecznik Urz?du Morskiego w Gdyni wyja?nia, na jakim etapie znajduje si? realizacja tego ogromnego zadania.

Na Mierzei powsta?y dwa unikatowe mosty obrotowe na falochronach wschodnim i zachodnim. Zrealizowano te? wi?kszo?? prac ?elbetowych i zamontowano dwie bramy, a tak?e prowadzono prace przy budowie sztucznej wyspy i budynku kapitanatu Nowy ?wiat. Trwaj? równie? prace zbrojarskie przy podporze mostu w Nowakowie oraz roboty kafarowe zwi?zane z obudow? brzegów rzeki Elbl?g. Dzi?ki budowie Kana?u na Mierzei Wi?lanej jednostki o zanurzeniu do pi?ciu metrów, d?ugo?ci do 100 metrów oraz szeroko?ci do 20 metrów b?d? mog?y przep?ywa? z Zatoki Gda?skiej na Zalew Wi?lany. Inwestorem jest Urz?d Morski w Gdyni, a generalnym wykonawc? – konsorcjum NDI/Besix.

 

Magdalena Kierzkowska podkre?la?a, ?e prace przebiegaj? zgodnie z za?o?eniami. – W 2021 roku w zasadzie na wszystkich trzech cz??ciach odnotowali?my spory post?p. Etap pierwszy, czyli port os?onowy na Zatoce Gda?skiej i samo przej?cie przez Mierzej? Wi?lan?, budowa sztucznej wyspy na Zalewie Wi?lanym jest zaawansowany w prawie 90 proc.. Etap drugi, czyli obudowa brzegów rzeki Elbl?g i budowa mostu w Nowakowie to 11 proc. realizacji, poniewa? t? umow? te? mamy ju? podpisan? i ta cz??? jest w realizacji. Otworzyli?my równie? oferty w przetargu na trzeci? cz??? inwestycji, czyli budow? toru wodnego na Zalewie Wi?lanym, a w nied?ugim czasie b?dziemy og?asza? post?powanie na pog??bianie toru wodnego na rzece Elbl?g – zapowiada?a.

Dlaczego rzeka ma zosta? obudowana? – ?eby móc pog??bia? tor ?eglugowy, zarówno na rzece Elbl?g, jak i na Zalewie Wi?lanym, na rzece Elbl?g musimy najpierw obudowa? nurt. W ramach tej obudowy powstan? specjalne niskie przystanie, które b?d? s?u?y?y ?eglarzom. Musimy równie? zbudowa? nowy most w Nowakowie, poniewa? obecny most pontonowy przy niekorzystnych warunkach pogodowych jest powa?n? przeszkod? nawigacyjn?. W momencie, kiedy b?dziemy mieli te dwa elementy, czyli obudowane brzegi rzeki Elbl?g i zbudowany nowy most obrotowy w Nowakowie, b?dziemy mogli przyst?pi? do prac zwi?zanych z pog??bianiem toru wodnego do za?o?onej g??boko?ci. W?a?nie te prace s? przewidziane w ramach trzeciego etapu – mówi?a Magdalena Kierzkowska.

POS?UCHAJ CA?EJ ROZMOWY:

 

MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj