Użytkownicy internetu w Polsce coraz lepiej znają podstaw cyberbezpieczeństwa – większość nie otwiera załączników od nieznajomych i nie wchodzi na podejrzane strony. Takie wnioski wynikają z najnowszego badania CBM Indicator.
Aż 95 proc. Polaków deklaruje, że nie otwiera załączników od nieznajomych, a 91 proc. nie wchodzi na podejrzane strony. Ponadto coraz więcej dostawców usług internetowych wymaga od nich stosowania dodatkowych zabezpieczeń, takich jak weryfikacja dwuetapowa lub cykliczna zmiana haseł. Jednak przed edukatorami i dostawcami usług wciąż stoi duże wyzwanie, by przekonać internautów do stosowania bardziej zaawansowanych rozwiązań, takich jak menedżery haseł czy do udziału w szkoleniach z zakresu cyberbezpieczeństwa.
WIĘKSZOŚĆ NIE JEST ŚWIADOMA ZAGROŻEŃ
Ponad połowę polskich internautów zakwalifikowano jako osoby, które nie posiadają wystarczających kompetencji w zakresie cyberbezpieczeństwa i nie mają dużej świadomości zagrożeń, z jakimi można się spotkać w internecie. Są to głównie osoby po 55. roku życia. Emeryci i renciści stanowią około jednej trzeciej składu tej grupy. Tylko 13,8 proc. badanych Polaków określono jako osoby o zadowalającym poziomie znajomości zagrożeń w internecie, które opanowały podstawowe sposoby dbania o swoje cyfrowe bezpieczeństwo. Aż 29,3 proc. Polaków już teraz ma ponadprzeciętną znajomość cyberzagrożeń i stosuje bardziej zaawansowane metody obrony przed nimi.
– Oczywiście powinno nas cieszyć to, że stosujemy się do intuicyjnych zasad cyberbezpieczeństwa i nie otwieramy załączników od nieznajomych czy podejrzanych linków. Jednak już teraz każdy z nas powinien stosować bardziej zaawansowane sposoby zabezpieczenia się w internecie. Od wykorzystywania menedżerów haseł, po stosowanie weryfikacji dwuetapowej wszędzie tam, gdzie to możliwe – komentuje wyniki badania Artur Kuliński, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa w Google Cloud.
43 proc. polskich użytkowników internetu stosuje zupełnie inne hasła do różnych usług internetowych, 28 proc. stosuje zbliżone hasła w niektórych usługach a tylko nieco ponad 9 proc. wskazuje, że większość ich haseł jest do siebie zbliżona (tworzona według tego samego klucza, różniąca się niuansami). Ponad 12 proc. respondentów deklaruje, że niektóre ich hasła są identyczne, a dokładnie takie same hasła w większości swoich usług stosuje tylko 8 proc. użytkowników.
BRAKUJE EDUKACJI
Na potrzebę większej edukacji wskazuje jednak to, że aż 86 proc. Polek i Polaków nie potrafi zweryfikować, czy ich hasła lub inne dane zostały ujawnione w internecie.
W szkoleniach z zakresu cyberbezpieczeństwa bierze udział niespełna co czwarta osoba w Polsce. Dwie trzecie Polaków czerpie informacje głównie z internetu. 16 proc. czyta fachową literaturę. Kolejnym źródłem informacji jest radio i telewizja (11 proc.) a najmniej respondentów czerpie wiedzę w tym zakresie z rozmów z rodziną (10 proc.). Ponad 14 proc. Polaków w ogóle nie poszukuje informacji na temat cyberbezpieczeństwa.
DZIECI BEZPIECZNE W INTERNECIE
Badanie wykazało też, że rodzice dość dobrze zabezpieczają swoje dzieci w internecie. Większość deklaruje, że urządzenie chronione jest za pomocą kodu PIN lub biometrii lub hasła. Niemal trzy czwarte badanych zna hasła i kody PIN do komputera lub smartfona swojego dziecka. Podobna liczba respondentów rozmawia ze swoimi dziećmi o zagrożeniu związanym z możliwością podszywania się przez nieznajomych w internecie. O wyłudzaniu danych kart płatniczych rozmawia z dziećmi ponad 71 proc. rodziców.
– Uzyskane wyniki skłaniają zarówno do satysfakcji, jak i zaniepokojenia stanem świadomości cyberbezpepieczeństwa Polaków. Dobrze radzimy sobie z rozpoznaniem i przeciwdziałaniem phishingowi polegającemu na wyłudzaniu informacji i skłanianiu do działań stwarzających zagrożenie dla danych. Jednakże stosujemy niezapewniającą dostatecznych zabezpieczeń politykę związaną z hasłami. Ponadto jesteśmy niewystarczająco świadomi zagrożeń związanych z ransomware. Szczególnie podatni na cyberzagrożenia pozostają seniorzy, w tym ci którzy bardzo aktywnie korzystają z Internetu – dodaje dr Marek Garlicki z Centrum Badań Marketingowych Indicator.
Badanie zostało przeprowadzone przez Centrum Badań Marketingowych Indicator na zlecenie Google.
ua