Najczęściej za e-zakupy Polacy płacą blikiem, na drugim miejscu korzystają z szybkiego przelewu elektronicznego, a w dalszej kolejności z karty debetowej – wynika z badania „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”. Dodano, że coraz więcej osób kupuje przez internet kilka razy w miesiącu.
Jak wynika z badanie Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” co trzeci Polak, który robi zakupy w kanale online, kupuje w ten sposób kilka razy w miesiącu (35 proc.), to o 3 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
Wzrosła również liczba respondentów – z 11 do 15 proc. – którzy korzystają z e-commerce przynajmniej raz na tydzień.
Jak wskazuje Ewelina Krzynowy-Gaweł z Santander Consumer Bank, wśród ankietowanych kupujących online kilka razy w miesiącu najwięcej jest 18-29 i 30-39 latków.
– Zakupy online z taką częstotliwością są również najbardziej popularne wśród zarabiających między 4000 a 4999 zł netto – przekazała.
Jak dodano w raporcie, ponadto 30 proc. respondentów z zarobkami od 7000 zł w górę kupuje przez internet przynajmniej raz w tygodniu. Postępuje tak najwięcej osób z dużych miast – powyżej 250 tys. mieszkańców. Wśród ankietowanych, którzy robią zakupy online kilka razy w tygodniu znalazło się najwięcej 40-latków. Taką odpowiedź wybrała też co dziesiąta kobieta i 5 proc. mężczyzn.
PŁATNOŚCI ZA E-ZAKUPY
Jak wynika z badania, respondenci płacąc za e-zakupy najczęściej wybierają płatność blikiem (62 proc.). W tej grupie najwięcej jest najmłodszych ankietowanych od 18. do 29. roku życia (81 proc.) oraz osób ze średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców (65 proc.).
Na drugim miejscu znalazł się szybki przelew elektroniczny (55 proc.). Najczęściej odpowiadały tak osoby po 40. roku życia (62 proc.) i zarabiający od 7000 zł w górę (63 proc.). Dalej znalazła się płatność kartą debetową (33 proc.). Taką odpowiedź wybierali głównie 50-latkowie (43 proc.) i mieszkańcy metropolii (46 proc.). Rzadziej wybierano płatność za pobraniem (26 proc.) i za pomocą e-portfeli (17 proc.).
Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków kupujących w internecie.
PAP